Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Grenå d. 29/3 - 2014
Vi havde snakket om at tage en tur til Grenå for at teste båden af inden vi skulle til Bornholm, men pga. den megen blæst har det ikke været muligt at komme afsted tidligere, nu havde vi kun en uge til at fikse evt. fejl. Jeg hentede Gert i Viborg lidt i 6 Lørdag morgen, turen til Grenå gik uden problemer, vi kørte omkring bageren inden vi satte båden i vandet, vi skal som regel altid ind & have et stykke Brunsviger & nogle rundstykker så vi kan få lidt at spise i løbet af dagen. Båden blev pakket & vi fik den søsat uden problemer, vi kunne selvfølgelig godt mærke at det er godt et halvt år siden at vi sidst havde prøvet det, bilen blev parkeret & traileren fik smurt alle superruller. Motoren startede men det samme, grejet blev rigget til & vi sejlede ud af havnen, planen var at sejle ned mod Glatved for at trolle efter den evigt undvigende Havørred, vi satte 2 stænger med sideplanere i hver side, imens vi satte grejet hørte jeg pludselig et hurtigt pust, nærmest som et suk, det viste sig at det var et Marsvin som svømmede lige ved siden af båden, jeg prøvede at få taget et billede af den men den var kun oppe i meget få sekunder så det var ikke nogen simpel opgave. Jeg prøvede i en lille halv time & fik da også nogle enkelte billeder som kunne bruges. Vi havde på et tidspunkt 2 - 3 Marsvin svømende rundt imellem vores sideplanere, heldigvis tog de ikke vores blink, jeg ville få en helt utroligt dårlig samvittighed hvis jeg blev nødt til at klippe en line & lade et Marsvin svømme rundt med et af mine blink i munden, det var en stor oplevelse at have dette prægtige pattedyr på så tæt hold. Da vi ikke længere havde Marsvinene som følgesvende satte vi 2 stænger på Downriggerne & sejlede på 20 fods kurven ned langs kysten. Vi vendte nede ved kalkværket & sejlede tilbage mod Grenå, men uden at fange noget, til sidst hev vi grejet & sejlede op til Fornæs hvor vi satte grejet igen, vi tog turen op forbi kalkklinterne som så mange gange før & med samme resultat, det må da lykkes på et tidspunkt at få fat i en havørred i dette farvand. Alt grejet fungerede uden at slå en forkert prut hele dagen & vi gik i havn ved 15 tiden. Grejet blev pakket i Touaregen & turen gik hjemad.
Bornholm 2014.

Lørdag d. 5/4
Efter at være blevet installeret i hytten med alt vores oppakning, fik vi rigget alle stængerne til & tog så op på Hammeren, vi var først i vandet omkring ved 12 tiden & sejlede derfor ikke ud til Davids Banke som vi ellers plejer, vi gik istedet ud til Kælderhalsen & satte grejet, vi sejlede rundt i området omkring Kælderhalsen til ved 16 tiden uden at mærke det mindste. Da vi kom hjem i hytten fik vi aftensmad & gik så over til indvejning for at se om der var nogen der havde været heldige, der var fanget en del laks & de fleste var taget nede på Bakkerne, enkelte var taget ud for Listed.
Tilbage i hytten fik vi os et par hurtige Blå Gajol & gik så ellers i seng, vi skulle tidligt op næste dag havde vi planlagt.

Søndag d. 6/4
Vi stod op kl. 5 & gasten fik varmet vand til hans pulverkaffe, der blev lavet en hurtig madpakke & køleboksen blev fyldt med Coca Cola, vi var klar. Men vores plan blev ødelagt af at vi havde parkeret bilen et forkert sted, vi skulle ud af campingpladsen for at køre ind igen et andet sted for at hente båden & det kunne ikke lade sig gøre, vi havde ikke andre valgmuligheder end at køre lidt rundt på øen, vi kørte ned til Snogbæk for at tjekke slæbestedet dernede, det var helt lukket af tang så hvis man skulle i her, krævede det en skovl eller greb til at grave det væk med. Vi ventede til kl. blev 7 & fik så endelig fat i båden, vi ville på Hammeren igen for at komme ud på Davids Banke, da vi kom op i Hammer Havn var der totalt lukket af tåge & man kunne ikke engang se havneudsejlingen fra slæbestedet, så vi blev nødt til at finde på noget andet, vi valgte at tage ned til Nexø & sætte i & så ellers tage turen ned til Bakkerne, da vi kom derned var der næsten lige så tåget men vi havde følgeskab af Wendelboen & TeamBerthelsen, den ene med AIS, den anden med AIS & radar så det kunne ikke gå helt galt, vi satte kurs mod Den Gyldne & sejlede med ca. 15-20 knob ned til starten af silderyggen, vi begyndte at sætte grej tæt på Spisebordet & i forviringen mistede vi alt kontakt til TeamBerthelsen pga. at vores auto pilot ikke kan finde ud af at styre båden ordentligt når vi begge 2 bevæger os rundt i båden under grejsætning, men Wendelboen holdt øje med os & det skal han have en kæmpe stor tak for! Pludselig så vi at den ene stang på riggen gik, der blev ikke taget meget line så vi regnede med at det var en af de mindre Laks som findes hernede på bakkerne i stor stil, men da vi fik den ind til båden kunne vi godt se at den ikke var helt så lille endda, ved første netnings forsøg ramte den netkanten & så blev den ellers sur, den rykkede 176 fod line i et udløb som sikkert ikke tog mere end max. 15 sek. da vi havde fået den kæmpet ind til båden igen svømmede den selv ind i netrammen & så blev den sku' sur igen, denne gang tog den dog kun 50-60 fod inden den stoppede, armene var nu ved at syre totalt til & lidt gummiben fik jeg også men den blev kæmpet tilbage til båden & landede til sidst i nettet, vi vejede den til 10,5 kg. senere blev den indvejet på camping pladsen til 10,42 kg. & 98 cm. Vi fangede desuden 2 mindre laks som blev genudsat samt 2 torsk som også kom retur.

Mandag d. 7/4
Vi satte båden i, i Listed havn ved 10 tiden & sejlede ud mod Sørens Hul, der var en svag tåge over det meste af øen & havet, vi havde ca. 0,5-1 meter bølger så grejet var lidt svært at styre. Vi nåede ud over Højderyg A uden at noget skete, vi kunne høre at der var flere både der havde rimeligt fiskeri længere inde ved land & bestemte os for at hive grejet & sejle ind til Kobbestenen, imens vi hev grejet kom tågen, tæt som bare fanden & kun ca. 50 meter sigt, vi fik alt grej ind & sejlede med 5-6 knob ind ad, stik imod bølgerne, det tog os en lille time at sejle ind til punktet, vi satte grejet igen & tøffede roligt rundt i området uden at mærke det mindste, til sidst hev vi grejet & sejlede i havn, kl. var nu ca. 17:15. Igen i dag fik vi et par af de Blå til at trøste os med efter aftensmaden, vi havde endnu engang sat os for at vi skulle tidligt op da vejrudsigten så træls ud for eftermiddagen.

Tirsdag d. 8/4
Kl. ringede ved 4 tiden & vi stod op, fik varmet vand & pakket bilen som denne gang stod nede ved båden, vi fik tanket Benzin & kørte til Nexø hvor båden blev søsat ca. kl. 6, flere af de andre fra camping pladsen havde sat bådene i eller var ved det da vi ankom, vi sejlede ned på Bakkerne igen & satte grejet tæt på Spisebordet, kursen blev sat mod det punkt hvor vi havde fanget den på 10,42 kg. et par dage før, der skete intet, vi kunne høre at de andre fra klubben lå nede ved Bob & fangede godt med fisk, der blev meldt om flere dobbelt & tribble hug, det skete også flere gange at der blev sagt "nå jeg smutter, vi har hug" midt i en samtale på vhf'en. Vi sejlede rundt i vores område ind til kl. blev 11 hvor vi vendte snuden hjemad i trollingfart, vi gik nu med bølgerne & lavede derfor et grejtjek da det er betydeligt lettere, da vi satte grejet igen nåede vi at sætte det hele undtagen snigeren, vi havde altså nået at sætte 12 af de 13 stænger da den øverste stang på riggen i styrbords side pludselig gav et par hurtige ryk & udløstes fra klemmen, vi havde hug. vi ryddede alt det andet grej & gasten fik stangen med fisken på, han nåede at få den helt ind til båden & vi fik set rygfinnen som så rimeligt pæn ud, pludselig sprang linen eller også var der en dårig knude, men fisken var væk med Dodger & en stiv i kæften, super ærgeligt men som vi altid siger, det er en del at spillets regler, vi fik rigget stangen til igen & satte grejet endnu engang, denne gang fik vi sat det hele & begyndte at trolle op mod Nexø, vi besøgte nogle enkelte punkter på vejen nordover uden at noget skete, vi havde en ide om at vi lige ville nå op til Lerhagen inden vi hev grejet & gik i havn, men pga. at vi måtte vige, for 3 fiskekuttere, som absolut skulle sigte efter det punkt hvor vi lå, på deres vej mod havnen så nåede vi aldrig punktet, pludselig spurgte gasten om jeg havde set på vejret som kom imod os, jeg fik kigget lidt på det & kunne ikke i første omgang afgøre om vi skulle hive grejet eller om vi skulle trolle lidt videre, men vejret kom meget hurtigt ud imod os & vi valgte at hive grejet & det skulle gå hurtigt, inden vi var færdige var bølgerne steget fra 0,5 til 1,5 meter & jeg skal hilse at sige at det ikke er særlig sjovt at sejle i, især ikke når havnen ligger direkte imod bølgerne, vi fik slet & ret en ordenlig omgang TÆSK, hvis jeg aldrig kommer til at sejle i vejr som dette igen så vil det stadigvæk være for tidligt, jeg kan kun opfordre andre til at tage i havn mindst 1 time før det dårlige vejr er lovet, vi trak den simpelthen for langt & gik for tæt på det tidspunkt hvor de havde lovet dårligt vejr. Vejret for Onsdag ser pt. ikke for godt ud, men vi får se hvad der skal ske, vi trænger efterhånden også til at få os noget søvn.

Onsdag d. 9/4
Vejret viste sig fra sin absolut ringeste side & vi blev nødt til at tage en land dag, Konen & jeg kørte en tur rundt på øen for at se om der var nogen af glasværkstederne der var åbnet, men alt var lukket så det eneste vi fik ud af køreturen var at jeg fik kigget lidt på et par grejforretninger, det eneste jeg manglede var nogle blinklåse til vores sideplanere, dem fik jeg købt samt lidt andet bl.a. 6775 meter 0,40 Okuma platinium line for 399,- et par blink af mærket Ismo Qwack & Ismo Magnum i kobber, lidt springringe & nogle pakker med trekroge i str. 2, en Grizzly stiv m/blå ryg, grøn stribe & blank bund & til sidst 3 pakker swirvler, så fik jeg jo også lige brugt ca. 1000,- der. Konen & jeg var også en tur i Hammer havn hvor vi opdagede at Marie i Havnekiosken havde åben for første gang, vi fik lige en hurtig snak som vi plejer med Marie & et par ristede hotdogs blev det også til, synd for gasten som ikke kunne være med, jeg fik en hilsen med hjem til ham fra Marie, hun skrev den i bunden af en Steff Houlberg pølsebakke, bare lige for at drille ham lidt ;-)
Gasten havde brugt dagen herhjemme med at tage opvasken, rydde op i båden, tage lidt billeder på pladsen, gik en tur ned til kobbe å, fik snakket med nogle af de andre som også var blæst inde, samt have ondt af sig selv, det er et hårdt liv at være gast på Team"SILLE", men han fik dog trods alt en gave da vi kom hjem, ud over pølsebakken selvfølgelig, så fik han også et sørøver flag som han havde snakket om at vi skulle have for at skræmme, alle de fiskekuttere som vi hele tiden må vige for, væk med, så den skal vi have sat på vores Flag antenne i morgen. Resten af dagen gik med at få noget godt mad & ellers holde hyggeaften med is & se Top Gear på pc'en.

Torsdag d.10/4
Vi stod op kl. 7:00 & spiste morgenmad. Vi hægtede båden efter bilen & kørte ind til Gudhjem for at tanke, turen i dag skulle gå til Davids Banke. Vi ankom til Hammer havn & fik båden søsat, vi sejlede ud af havnen ved 10 tiden, der var nogle store dønninger fra gårsdagens blæsevejr, så for ikke at smadre vores efterhånden hårdt prøvede gamle kroppe alt for meget sejlede vi stille & roligt derud med ca. 10 knob, lidt før banken fik vi sat vores grej & sejlede ind over det laveste område, vi nåede over på den anden side & vi drejede derfor rundt & tog turen ind over igen, med det samme vi ramte det laveste punkt opdagede vi at en af vores sideplanere var udløst, der blev ikke rykket line af hjulet eller noget, men vi havde hug, fisken fik kludret linen ind i sideplaneren ved siden af & det endte med at vi måtte håndlande laksen, den var på 75 cm. Det tog os lige lidt tid at få klippet det hele fra hinanden & få rigget stængerne til igen. Vi satte grej & sejlede forventningsfulde ind over banken flere gange, men der skete ikke mere, til sidst bestemte vi os for at tage turen ud til Kineseren, midtvejs imellem Davids Banke & Kineseren havde vi en stang på den øverste rig der udløste, der blev rykket line af hjulet i ca. 3 sek. hvorefter fisken var væk, vi nåede helt ud til Kineseren & hold da kæft det er et stort vrag, det var med nød & næppe at jeg fik reddet den nederste rig, som stod i 120 fod, fra at gå i vraget. Der skete intet herude så vi sejlede tilbage i vores spor & prøvede at se om der var andre fisk i det område hvor den ene stang havde udløst, men stadigvæk uden gevinst, vi nåede Davids Banke igen & gik ind over en sidste gang inden vi så småt begyndte at hive grejet & rigge stængerne af, dette var den sidste dag vi kunne fiske, så vi kunne lige så godt gøre det lidt lettere for os selv, alle endegrej blev hængt i spanden & stængerne blev delt & fik sat elastik på, så var de lige til at smide ind bag i bilen når den var blevet pakket i morgen. Vi gik i havn ved 20 tiden & havde kun en laks i boksen.

Fredag d. 11/4
Vi stod op kl. 8:00 & spiste morgenmad, Min kone havde gjort det meste af hytten ren dagen før så det eneste der manglede var at vaske gulv, lufte dyner, støvsuge senge & vaske det sidste op som vi havde brugt til morgenmaden, gasten gjorde rent imens jeg pakkede bilen med alt vores pick-pak, stængerne blev taget ud af båden & lagt ind bag i bilen & vores beskedne fangst blev hentet i fryserne & lagt i køleboksen med en flydedragt over, så kunne de sagtens holde sig frosne til vi kom hjem. Vi forlod Sannes Famillie Camping kl. 15:00 & sagde farvel til Bornholm for denne gang.

Afslutning.
Vi har ikke haft det let i år, vi har været super dygtige til at sejle udenom laksene, de er her, men vi har bare ikke kunnet finde dem, vandet var kun 3,5 grad varmt & det har ikke gjort fiskeriet lettere. Mange af de andre deltagere på årets tur har fanget super godt, nogle endda KANON godt, men 2014 var bare ikke året for os.
Hvis jeg skal klage over noget & det skal jeg, så er det at folk ikke kan lade fiskene ligge hvor de er blevet lagt i fryserne, vi brugte 1 time på at grave i de 3 frysere efter vores fisk, den ene filét fandt vi aldrig, af de 3 andre pakker, lå de 2 i modsat ende af fryseren som vi havde lagt vores fangst i, den sidste filét lå i en helt anden fryser, det er simpelthen ikke i orden, hvis man absolut skal grave rundt i fryseren for at finde sine fisk, så tøm en fryser af gangen indtil man er sikker på at ens fisk ikke er i den fryser, læg så fiskene tilbage i SAMME fryser igen, inden man tømmer den næste fryser.

Et møde med Johan Jessen, dette er ikke en fortælling om en fisketur.
Jeg modtog en sms fra en person som jeg har snakket med et par gange pr. telefon, vedkommende ville gerne møde mig hvis jeg havde tid onsdag d. 16/4 i Bjerringbro, han skrev at han havde en gave til mig, det undrede mig lidt hvad det nu var for noget, hvem giver gaver til nogen de aldrig har mødt? Jeg indvilgede i at mødes med Johan, vi aftalte at mødes på Statoil lige over for Grundfos lidt over 11:00, på køreturen til Bjerringbro fløj der en masse tanker igennem hovedet på mig omkring det med gaven, hvad kunne det være, kunne Johan have været på Bornholm i samme uge som os uden at vi havde mødtes? Han havde måske vores forsvundne lakse filét med til mig? Jeg kunne ikkke rigtigt få det til at passe sammen & jeg kunne ikke helt huske i hvilken forbindelse vi havde snakket sammen i telefonen, jeg har snakket med en del menesker igennem tiden som småbådsfisker så det er måske ikke så underligt at jeg ikke lige kunne huske Johan. Jeg ankom lidt tidligt & gik derfor ind på tanken for at købe en bilvask, Touareg'en trængte til en omgang efter Bornholm turen, da jeg kom ud var Johan ankommet & vi faldt hurtigt i snak om fiskeriet, han havde i sin tid kontaktet mig for at høre lidt om Warrior båden da han var ved at tjekke markedet efter en brugt båd & det endte også med at han havde købt en af de 2 Warrior både han havde kig på, han fiskede stort set kun fra Simrishamn & havde haft nogle kanon ture derovre fra, men nu havde han ikke båd længere, han var blevet så gal i skralden efter at Svenskerne havde lavet de nye regler omkring fedtfinne klippede fisk, at han havde solgt hele skidtet, båd, grej und alles, men han havde dog gemt et par helt nye blink som stadigvæk var i deres indpakning, 2 af disse blink ville han give mig, det eneste jeg kan sige om dem er at de er af mærket Rhino & at de er udgået af produktion, jeg har lovet ikke at skrive eller fortælle mere om dem på nuværende tidspunkt, men de kan fange laks, mange laks :-)
Vi snakke om fiskeriet & om Warrior bådene & inden vi fik set os om var der næsten gået en time, Johan skulle hente hans kone & vores veje skiltes igen. Hvis du læser dette Johan, så skal du vide at jeg er meget glad for blinkene, de har nu fået deres helt eget rum i en af mine grejbokse, lige ved siden af alle de andre velfangende blink, Niels Masters, Grizzly Salmo salar S, ABU's Toby blink i 33g. så de er kommet i fint selskab. Dette hemmelige blink vil selvfølgelig blive afsløret på næste trolling film som jeg laver, hvor det bliver fra ved jeg endnu ikke & hvornår det bliver ved jeg heller ikke, lige nu trækker det ekstremt meget i mig for at komme en tur til Møn, laksefeberen blev desværre ikke helt kureret på turen til Bornholm, men vi får se hvad jeg finder på.
Randers fjord d. 19/4.
Jeg havde spurgt Gert om han ville med en tur på fjorden, men han havde en anden aftale, så spurgte jeg en af mine andre venner & tidligere kollega om han ville med, men han skulle have hans datter denne dag, så det endte med at jeg tog alene afsted. Jeg hentede båden & pakkede grejet ved 6 tiden om morgenen, køreturen til mellerup gik uden problemer & båden blev søsat. Jeg sejlede ud på fjorden & fik rigget grejet til efterhånden som jeg satte det, der skete ikke meget, jeg blev passeret af en del både som skulle ud efter sild længere ude i fjorden, jeg lå & trollede lige på kanten af sejlrenden da jeg havde læst et sted at det var her man skulle fiske, men ørrederne var åbenbart ikke i hugget. Jeg kaldte ttigredyr (som jeg vidste skulle være på fjorden denne dag) over vhf'en, det viste sig at han lå lidt længere inde mod Uggelhuse, jeg spurgte ham om jeg lige måtte kigge forbi til lidt grejtips, han fisker oftere på fjorden end jeg gør & har et godt kendskab til hvad ørrederne vil have, han svarede at jeg kunne bare kigge forbi, så grejet blev hevet ind & jeg susede ind til ham. Vi fik en lille snak om endegrejet, hans råd var: små blink, toby, Mörasilda & woblere, jeg satte det på jeg havde som kom tættest på & satte grejet igen, jeg fulgte ttigredyr rundt på fjorden men ørrederne ville bare ikke noget i dag, vi sejlede slalom imellem alle bådene som lå for anker udenfor kanaløen & fiskede efter sild, intet skete. Da kl. efterhånden var ved at være hen først på eftermiddagen sejlede jeg tilbage til mellerup området for lige at se om der ikke skulle ske lidt herinde, stadigvæk med samme resultat, til sidst hev jeg grejet & sejlede i havn, fik båden hevet på traileren & riggede alt grejet af. Som så mange gange før fik jeg ikke nogen fisk med hjem fra Randers fjord, men det gør nu ikke så meget, vejret havde været super & jeg havde fået masser af frisk luft & en hel del sol (opdagede jeg da jeg kom hjem & tog et dejligt varmt bad, det brændte lidt i ansigtet, nakken & på armene) men jeg havde været på vandet & givet det en chance, man fanger ikke noget hjemme i indkørslen.
Klik her for næste side.