Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Grenå d. 6/4 - 2013
At kalde dette for en fisketur er jo så måske ikke helt rigtigt, men det var i hvert fald planen at det skulle have været det, men da jeg kørte hjemmefra tidligt Lørdag morgen, sagde bilen at der var noget galt med venstre blinklys på traileren, det er jo så ikke første gang at der er noget galt med lyset på min trailer men at mangle det ene blinklys kunne jeg godt leve med, jeg syntes godt nok at der var meget mørkt bagved traileren men det var der ikke tid til at spekulere mere over, vi skulle jo ud at fiske, jeg kom til Viborg for at hente gasten, men tjekkede lige lyset på traileren inden jeg gik ind for at hente ham, der var intet lys what so ever på traileren, kun lyset på cykelfanger bommen lyste, gastens værktøj blev fundet frem & et større detektivarbejde gik i gang, var det stikket mellem bil & trailer eller mellem trailer & bom eller noget helt tredje der var galt, efter ca. 30 minutter med at skille diverse stik ad fandt vi endelig fejlen, den højre lygte på bommen deler strømmen videre ud til den venstre & nummerpladelys, alt metal i den højre lygte var totalt tæret op, vi blev hurtigt enige om at vi vist ikke kom ud at fiske idag, jeg vil ikke køre 200 km. uden lys på traileren. Vi bestemte os for at vente til Harald skrald åbnede for at se hvad de havde vi kunne bruge, så ved 9 tiden stod vi som nogen af de første klar til at invadere butikken. Vi endte med at købe et færdig sæt med 2 baglygter & 4 M. ledning med stik til hver enkelt baglygte, vi købte også en enkelt nummerplade lygte. Jeg havde planlagt at jeg skulle igang med at lave en ny lysbom engang i løbet af 2013, jeg havde så ikke regnet med at det skulle være lige nu. Den gamle lysbom var lavet af plastik & den blev monteret ved at den skulle sættes ind over en 10 mm. rundjernstap i hver side af traileren, jeg kan godt lide det system, men plastik er altså ikke så fandens godt til det, det splintrer rundt om de huller hvor tappen stikker igennem, derfor har jeg i løbet af vinteren gået & funderet over hvad jeg så kunne få fat i til den nye bom, det endte med at jeg købte en Svalk retskinne til at rettet gulv & fliser af med, den havde en god bredde & var lavet af alluminium, denne retskinne blev savet op i samme længde som den gamle lysbom & i løbet af dagen fik vi flyttet refleks trekanterne fra den gamle bom & monteret de nye trailer baglygter, kortede ledningen op som fulgte med & monteret et nyt stik på den ene skærm, stikket som sad i den gamle lysbom havde vi altid problemer med at få bundet op så den ikke kom i vandet ved søsætning at båden, på den nye bom er ledningen fastmonteret på bommen & bliver sat i det nye stik som vi har sat på skærmen, så det skulle gerne komme til at fungere noget bedre. Nu er traileren klar til et par års misbrug igen, men næste gang det skal laves, vil jeg have fat i nogle vandtætte baglygter med led.
Bornholm d. 4/5 - 12/5 - 2013
Fredag d. 3/5
Så er bil, båd & grej pakket & klar til Bornholmturen, vi starter ud hjemmefra ved 16-17 tiden & forventer at komme til Køge ca. kl. 21-22 hvis alt går vel. Som vejret ser ud lige pt. så får vi ca. 7 - 8 m/s søndag hvor vi ankommer til Sannes Famillie camping, gude vejr Mandag - onsdag, torsdag skal der komme lidt regn, fredag & lørdag ser ud til at blæse væk, men det kan som bekendt ændre sig mange gange inden vi når så langt, vi får se. Næste opdatering kommer nok først Søndag aften.

Søndag d. 5/5
Vi er nu ankommet til Bornholm, køreturen forløb uden problemer, men med alt det der har været galt med bilen her på det sidste, så er turen herover blevet gennemført med nerverne uden på tøjet, hver eneste lille prut eller mislyd har nærmest gjort mig til et nervevrag, men nu er vi da nået herover, så kan alt andet næsten være ligemeget. Vi fik anvist hytte 33 & hvilken hytte, det er sku godt nok nogle fine nogen af slagsen Allan har fået lavet, det er næsten for godt til sådan nogen trolling nørder som os, men også kun næsten ;-)
Vi har været på vandet i 5 timer med 10 stænger ude, 8 med sideplanere & 1 på hver rig, da en anden trollingbåd passerede os med god fart, valgte den ene rig dog at smide loddet, jeg har en mistanke om at jeg måske er kommet til at beskadige dynamee viren da jeg for nogle uger siden monterede line retrivere på dem. Vi har haft et enkelt udløb på en af sideplaner stængerne da vi var ved at sætte dem igen efter et grejtjek, men den var væk da vi fik fat i stangen, surt men sådan kan det jo gå. Vi regner med at tage på hammeren & fiske nær Davids Banke i morgen, vi skal lige have tjekket vejret inden vi bestemmer os helt. næste opdatering kommer i morgen aften, hvis vi ikke er alt for ristet i knolden.

Mandag d. 6/5
Vi havde planlagt at starte tidligt ud oppe fra hammer havn, men bilen ville det anderledes, der var morgen dug på forruden & da jeg startede vinduesviskerne kørte de langsomt op midt på forruden & stoppede, eftersom der er lovet regn i løbet af ugen blev jeg nødt til at finde på en løsning inden vi forsatte fiskeriet, vi kørte rundt på må & få for at finde et Auto værksted & nåede til Rø, ved Rø auto var mekanikeren til tandlæge & ville først være tilbage kl. 9, det mente vi var for sent, ham der passede værkstedet sagde at vi kunne da bare låne hans bil, en Nissan Patrol, få sat båden op i havnen på hammeren & så ellers efterlade vores bil der for at den kunne blive fikset, en rigtig god ide men da jeg har 13 polet stik på traileren & der var 7 polet på Nissan'en kunne det jo desværre ikke lade sig gøre, vi takkede & kørte til Rønne & fik aftalt tid ved VW til Onsdag kl. 10, de bestilte reservedele hjem så de var sikre på at have alt hvad der evt. kunne være istykker. Tilbage til Campingpladsen & hente båden, hurtigt op i hammer havn, i med båden & så var kl. 11:00, vi sejlede 3/4 vej ud til Davids banke inden vi satte grejet, 5 sideplanere i hver side + 1 sniger, vi tog en tur nord om banken uden at noget skete, efter at have passeret halvdelen af det laveste område af banken drejede vi direkte ind over det lave, da vi var inde på 70 fod vand gik den ene sideplaner, op kom en 3,5 kg. laks til skipper efter en kort fight, vi sejlede tilbage til det sted vi var drejet. vendte rundt & satte grejet igen, vi havde ikke mere end sat ca. halvdelen da vi fik hug igen, denne gang var det Gerts tur, vi fik ryddet alt af vejen & fighten begyndte, den trak lidt ud & det så ud til at være en rigtig god fisk, efter ca. 25-30 min. lå der en 11,75 kg. laks i båden, ny pr. & br. Tilbage til vores udgangspunkt & sætte grej igen, denne gang nåede vi at sætte alt grej & sejle tværs over banken, så huggede det igen, Michael den nye gast fik stangen & igen virkede det til at være en rigtig god fisk, da den var helt inde ved båden valgte den desværre at tage en tur over til det ene downrigger lod & linen sprang, vi er sikre på at den var over 10 kg. surt show men livet går videre. Vi sejlede tilbage til udgangspunktet & satte grej, Michael var blevet lidt stille efter den mistede laks men kom sig dog i løbet af forholdsvis kort tid, næste hug faldt rimeligt hurtigt efter at grejet var sat & igen var det Michael der fik stangen, denne fisk var mindre & kom hurtigt i båden, han var næsten glad igen. Vi fik i løbet af dagen desuden 2 undermålere som blev genudsat hurtigst muligt, samt en torsk på den ene rig. Til sidst fik vi lige en 8 kg. laks, denne gang til skipper, vi endte ud med 26. kg laks i boksen.

Tirsdag d. 7/5
Vi satte båden i & riggede grejet til så vi kunne komme ud af Hammer havn ca. kl. 8:15, vi futtede direkte ud på Davids banke med 18-20 knob, da vi nåede positionen fra mandagens fiskeri satte vi farten ned & satte grej, vi havde den første laks på 8,5 kg i båden inden kl. var 9 fanget af Michael, vi havde lige nået at sætte 4 sideplanere i styrbords side & 2 i bagbord da den huggede. Vi havde et hug på den 3 inderste sideplaner, den rykkede helt vildt med line & til sidst blev det desværre for meget, den sprang & fisken var væk med et helt nyt Niels Master blink & en 12 g. kuusamo, næste hug kom kl. 11:30, denne gang var det Gerts tur, igen en fin laks på 8,5 kg. Den gjorde god modstand & vi tippede den til at være rigtig god, men på en eller anden måde havde den fået halen viklet ind i vores line, den tog ca. 30 min. at få ind. Kl. 12:00 gik den næste stang, nu var det skippers tur, alt grej blev ryddet i en fart, men det kunne nu have været lige meget, det viste sig at være et stort svin af en hornfisk :-( vi sejlede tilbage til vores punkt & satte grej igen, denne gang gik der et godt stykke tid & vi nåede langt ud over vores sædvanlige vendepunkt & var begyndt at dreje båden stille & roligt rundt for at gå tilbage over Davids Banke da hugget faldt, skipper tog stangen & efter 35 min. nettede vi en fin 9,8 kg. laks. Vi havde aftalt at vi skulle være i havn kl. 16, så vi skulle rydde grejet ca, 15:30 for at nå ind, da kl. var 15:24 sagde jeg til gasterne at der var 6 minutter tilbage til vi hev grejet, jeg havde næsten ikke afsluttet sætningen inden at en af stængerne begyndte at afgive line, Gert fik en fin lille laks på 3,8 kg, igen endte vi med 4 laks i boksen med en samlet vægt på 30-31 kg.

Onsdag d. 8/5
Land dag, var på værksted med bilen for at få fikset det med vinduesviskerne, det var ellers en rigtig fin dag, dmi havde lovet regn men vi fik ikke en dråbe hele dagen. Vi kørte lidt rundt på øen & fik købt lidt gaver til famillien & var oppe på The Black Pearl & spise stegt flæsk, kartofler & persillesovs, mumms siger jeg bare & billigt, 79,- for en alm. portion, 99,- for en stor.

Torsdag d. 9/5
Vi stod op kl. 3:00 & fik gjort os klar, vi var nede efter båden ca. 3:30 & kørte til Hammer havn, idag ville vi give den gas,
båden blev sat i & vi sejlede ud af havnen kl. 4:35, vi sejlede ud til starten af Davids banke & begyndte at sætte grej, vi fik sat det hele uden at noget skete, men efter små 20 min. fik vi en undermåler. Vi trak stille & roligt ud på vores sædvanlige plads, der skete ikke meget på turen, vi fangede en enkelt hornfisk på turen op over Davids banke, ved nordbøjen vendte vi rundt & gik tilbage over banken, endnu en hornfisk, vejret var dejligt med helt fladt vand, men her var godt nok dødt idag, vi kunne høre på radioen at vi ikke var de eneste der havde problemer med hornfiskene, folk begyndte at snakke om at de kun fiskede med riggene for at undgå dem mest muligt. Der begyndte at komme meldinger om at de fangede fisk inde på kælderhalsen & vi blev enige om at trække derind i løbet af formiddagen, på et tidspunkt hev vi alt grejet & sejlede ind mod kælderhalsen med god fart, vi fik et kald på radioen da vi nærmede os en anden trollingbåd som vi havde tænkt os at passere bagom, han meldte at han havde 4 dobbelt hug & 2 af fiskene gik over 600 fod bag båden, vi drejede af & gav ham plads, gik ca. 500-1000 M. væk fra ham & begyndte at sætte grej, vi ville geare lidt om nu så vi satte riggene i begge sider, dodger & stiv nederst & stakkede en Niels Master 20 fod over, jeg havde lige kørt Niels Masteren ud bag båden & sat linen i klemmen & skulle til at køre det hele ned i 80 fod da linen røg ud af klemmen, jeg bandede højlydt over det da jeg troede at jeg havde glemt at løsne bremsen på hjulet, men der var sku hug, linen blev flået af hjulet i et hæftigt udløb, men fisken var ikke blevet kroget ordenligt pga. den løse bremse & den spyttede blinket kort tid efter. Vi fortsatte med at sætte grejet & fik sat det hele, efter 10 minutter fik vi hug på den ene sideplaner, der var nu kommet en del bølger & vi havde derfor kun sat 2 sideplanere i hver side & så 2 stænger på hver rig, pga. bølgerne ryddede vi alt grejet inden vi tog stangen med fisk på, den havde nået at rykke næsten 500 fod line & den kæmpede godt, efter ca. 15 minutter kunne vi nette en fin 5 kg. laks. Vi satte grejet igen & var nu næsten oppe ved vores punkt på Davids Banke, vi var drevet et godt stykke under fighten, vi kæmpede os tilbage mod punktet hvor vi havde haft hug på Niels Masteren i overfladen, det tog os en god time at komme derned igen, derfra begyndte vi at cirkle rundt i området men der skete ikke mere, efter endnu en time hev vi grejet & gik op på vores spot på Davids Banke igen, bare lige for at prøve en sidste gang idag, der var en del Trollingbåde i området men vi fik os listet ind på pladsen & satte grejet, vi var ikke mere end lige færdig med at sætte 4 sideplanere & 1 stang på hver rig før hugget faldt, den tog ikke så meget line, men trods alt mere end vi havde oplevet med hornfiskene så vi var rimeligt sikre på at det var laks, grejet blev ryddet & Gert fik stangen med laksen på, den havde ikke så meget kampgejst som den på 5 kg. laksen kom fint i nettet & så gik den ellers amok, det var en fin fisk på 8,6 kg. Vi gik tilbage til vores startspot & satte grejet endnu engang, men der skete ikke mere, kl. 15:15 hev vi det hele ind & gik i havn. Vi var selvfølgelig ovre ved Marie i havne grillen & få os et par hotdogs & et lille bæger softice.

Fredag d. 10/5
Vi gik ud fra hammeren idag ved 10:30 tiden, lidt sent vil mange nok sige, men jeg var totalt bombet efter torsdagen, men nu var jeg tilbage i topform, jeg havde fået 9 timers søvn & var frisk som en havørn. Vi startede fiskeriet på det punkt hvor jeg havde haft et hug på Niels Master blinket da vi var ved at sætte riggen om torsdagen, intet skete, vi arbejdede os stille & roligt ud på vores spot fra mandag & tirsdag, der skete stadigvæk intet, vi tjekkede grejet & vendte båden & satte grejet igen på vores spot, vandet var totalt blankt, kun med små dønninger & ind imellem med små krusninger på toppen, rigtig fint vejr at sejle i, men ikke til fiskeri, der skete intet, nå men vi blev jo nødt til at prøve noget andet, for det her virkede ikke, vi sejlede derfor med grejet sat over til Kineseren, om ikke for andet, så for at jeg kunne logge et billede fra sidescanneren, vi så en del fødefisk i vandet & kunne også se at enkelte laks var nede for at se nærmere på vores blink som var sat på riggen, men der skete stadigvæk intet, til sidst begyndte vi at sejle mod havnen & aftalte at hive grejet kl. 17:00, kl. 16:58 huggede det på den inderste sideplaner, men udløbet var noget sølle syntes vi, men det kunne jo være en undermåler, det var det ikke, det var en hornfisk & inden vi fik set os om var der hornfisk på 9 ud af de 10 stænger med sideplaner, det blev der lidt sjov ud af, der blev drillet lidt da en af gasterne ikke syntes at hornfisk er særligt sjove at tage af krogen & så lugter de også, vi morede os nu gevaldigt selv om det havde været en lidt kedelig dag.

Lørdag d. 11/5
Vi havde bestemt os for at tage en tur over til Christians-ø hvis ellers vind & bølger så fint ud & det gjorde det, så kl. ca. 10:30 sejlede vi ud fra Listed havn, vi havde bestemt os for at vi ville sejle derover med god fart, så kunne vi trolle noget af vejen hjem, måske gå helt ind til kysten ved Gudhjem & se om vi kunne fange en havørred på sideplanerne. Kl. 11:20 lagde vi til i havnen på Christians-ø, gik lidt rundt & kiggede på de gamle kanoner & bygningerne, vi var også inde på gæstgiveriet & få os en øl, derefter gik vi en runde på Frederiks-ø, vi så en del Ederfugle som rugede på æg endnu & en hel del havde fået ællinger, da kl. blev 13:30 sejlede vi hjemad igen. Vi satte grejet lidt over en sømil fra Christians-ø, 2 stænger på hver rig & 3 sideplanere i hver side, sådan sejlede vi ind mod Gudhjem i ca. 1½ time, så bestemte vi os for at hive grejet & sejle helt ind til kysten & prøve efter havørreder, vi satte igen 3 sideplanere i hver side & sejlede ned forbi camping pladsen mod Listed, her skete intet, efter 1½ time med det var det ved at være tid til at gå i havn, vi skulle grille på terrassen i aften så vi kunne jo ikke komme alt for sent hjem, så ville der blive for koldt at sidde ude. Vel hjemme i hytten fik vi gang i Cobb grillen, det var første gang vi skulle prøve den af, jeg havde fået den 2 dage før vi kørte hjemmefra så den var ikke blevet testet, vi havde lidt problemer med at få gang i Kullet, der stod at man bare skulle antænde den i midten & så ville den være klar i løbet af 5 minutter, vi kunne godt få den til at sprutte men den stoppede med det samme vi fjernede lighteren, til sidst tog jeg et par ark køkkenrulle & lagde ned under risten med kullet i, antændte papiret & satte kullet på plads ovenpå, så kom der gang i sagerne, vi fik grillet pølser, bøf & koteletter, med salat, pølsebrød & diverse dyppelse, vi hyggede & snakkede til kl. blev ca. 21, så blev der for koldt & vi skulle jo egentligt også tidligt op & have rengjort hytterne inden hjemrejsen.

Søndag d. 12/5
Vi fik rengjort hytterne & aflæst strøm, vi tjekkede ud kl. 10:15 & parkerede bilen ovre ved siden af båden, den var begyndt at lyde lidt underlig engang i mellem, det lød som om at der var røget et hjulleje, koblingen havde det desuden heller ikke for godt efter turen til Listed igår, så derfor bestemte vi os for at vi ikke ville friste skæbnen ved at ligge & køre mere rundt på øen, bare bilen kunne holde til vi var kommet til Sjælland, så kunne alt andet være ligemeget, så for at få tiden til at gå indtil vi skulle med færgen kl. 17:00 så gik vi en tur langs Kobbe å, den ligger 500 meter fra camping pladsen, her var rigtig fint på denne årstid, anemonerne var sprunget ud & enkelte af dem var allerede ved at være færdige med blomstringen, der var ved at komme blade på træerne & den klukkende lyd af rindende vand i åen gav det hele et ekstra idylisk indtryk, denne dag var om muligt endnu bedre end alle de andre, der var dejligt varmt & solen skinnede fra en nærmest skyfri himmel, tilbage på camping pladsen fik vi lidt at spise, vi havde ikke det helt store madforråd tilbage så den stod på flæskesvær, Cashew nødder & marcipanbrød, alt sammen skyllet ned med Coca cola, sundt & nærende. Da kl. nærmede sig 14:00 gik vi over & hentede vores laks i fryseren, de kunne lige være i køleboksen, vi var glade for at vi havde skåret det hele i filetter, ellers havde vi ikke haft plads nok, der var lige plads til at der kunne ligge en flydedragt øverst som ekstra isolering, så kunne de sagtens holde sig frosne hele vejen hjem. På vej til færgen gik bilen 2 gange i nødprogram, det vil sige at turboen pludselig ikke virker & derfor mister bilen totalt trækkraften, så skal man lige sætte den i frigear, slukke motoren & starte igen, så kunne vi køre videre. Vi nåede uden flere problemer ned til færgen & da vi skulle ombord ville de have at vi skulle køre op på øverste bil bæk, jeg fik dog lov til at holde inde under rampen da jeg fortalte at min kobling var ved at være færdig, sejlturen gik fint, vi fik noget at spise & fik også sovet en lille times tid, turen over Sjælland & fyn gik fint, vi holdt et par enkelte smøgpauser & nåede endelig til Jylland, vi kørte hjem til Michael & fik hans laks læsset af & så videre til Viborg hvor Gert blev sat af med alt hans bagage & laks, derfra kørte vi hjem, parkerede bil & båd i indkørslen & pakkede kun det mest nødvendige ud, så på hovedet i seng, kl. var nu godt 4 om morgenen.

Årets fangst blev: 10 laks over mål, 6 genudsættere på 40-50 cm. 13 Hornfisk, med den største på over 1½ kg. samt en enkelt torsk.
Laksene vejede:
11,75 kg.
  9,80 kg.
  8,60 kg.
  8,50 kg.
  8,50 kg.
  8,00 kg.
  5,00 kg.
  3,80 kg.
  3,50 kg.
  3,50 kg.

Se billeder fra turen her.
Klik her for
næste side.
Klik her for
næste side.
Synes godt om
på Facebook