Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
TeamSilles oplevelser omkring JSK's klubtur til Bornholm 2010.
Artiklen som blev skrevet til BÅDE & FISK 18. årgang Blad nr. 2 Juni 2010

Vi er lige kommet hjem fra Bornholm, trætheden er ikke engang helt ude af kroppen endnu, det har været en hård tur. Hvor skal man egentligt starte en beretning om sådan et arrangement? Hvad med om jeg bare starter med starten, jeg meldte mig som en af de første til turen da det blev slået op inde på forummet på JSK's hjemmeside, jeg anede ikke om jeg skulle alene af sted da jeg ikke havde spurgt nogle af mine faste gaster endnu om de havde tid, lyst & lejlighed til at deltage, det viste sig da også senere at den ene ikke kunne pga. at han ikke havde mere ferie til gode, vi var 3 mand af sted til Bornholm sidste år & jeg havde regnet med at det skulle vi også være i år, men det endte som sagt med at vi kun blev 2 + min kone som ikke gider at fiske eller sejle. I Marts måned var der så infodag nede ved Herning Trailer & Både i sunds, vi fik en masse oplysninger om alt omkring trolling fiskeri ved Bornholm, gennemgang af grej, indkøb af benzin & mad, regler & retningslinjer for ophold på Sannes Familiecamping & en masse andet, efter infomødet var der mulighed for at supplere grejkasserne med hvad man nu end lige stod & manglede, jeg manglede nu egentligt ikke noget men det lykkedes da alligevel at bruge en del penge. I ventetiden fra infomødet & til den dag vi skulle af sted kom der jævnligt en mail med info omkring det aktuelle fiskeri ved Bornholm, samt supplerende oplysninger, sidste mail var dagen før vi skulle af sted & den indeholdt en liste med positioner, venligst stillet til rådighed af Kent Morel fra Team No Luck, konen var ikke helt tilfreds med at jeg mente at det var vigtigere at få disse positioner tastet ind i plotteren end at hjælpe med at lave frikadeller som skulle med på turen, men jeg talte godt for min syge moster & så endte det med at hun gav op, frikadellerne blev dog lavet senere. Jeg havde lavet min egen huskeliste & alt fra listen skulle efterhånden være pakket, båden & grejet var klar, maden vi skulle have med var klar, men hvor havde jeg egentligt gjort af min priest & fiskekniv, dem kunne jeg ikke mindes at jeg havde set i grejkasserne da jeg pakkede, jeg ledte alt igennem & fandt da heldigvis til sidst begge dele. Vi kørte fra Viborg efter at have samlet gasten op & begyndte at køre mod Køge, turen gik så smertefrit at den ikke kan betale sig at skrive mere om, vel ankommet til færgen kunne vi pludselig se hvor mange både der skulle af sted, der var tilmeldt 28 bådteams til dette års Bornholmertur & de fylder faktisk en del, der holdt både over alt, vi fik hurtigt tegn til at køre ombord & kunne så nyde de næste 7-8 timer på færgen, som noget nyt havde vi bestilt overfart med kahyt, vi havde regnet med at det var nogle små usle rum med 2 køjesenge i den ene side af værelset & en smal gang i den anden siden, men det viste sig at være en ret så luksuriøst værelse med eget bad & toilet, jeg har boet på hoteller med 3 stjerner der var meget ringere end dette værelse, her var 2 senge, en i hver side af værelset & en gang imellem med et lille bord, dejligt sengetøj & endda et håndklæde til at tørre sig med hvis man valgte at gå i bad, kunne jeg sove her, nej det kunne jeg ikke, forventningen om store laks i hobetal drønede rundt i mit hoved så jeg fik ikke lukket et øje hele natten, ved 4 tiden stod jeg op & gik ned i ryge rummet & fik et par cigaretter. Vi ankom til Bornholm kl. 6:00 & kørte af færgen, der kørte nogen med en båd foran os, vi tog chancen & fulgte efter dem igennem Rønne, de så ud til at vide hvor de skulle hen, vi håbede bare at de også skulle til Sannes Familiecamping, de kørte i hvert fald mod Gudhjem som vi vidste, var i den rigtige retning, vi fik tanket bådens 2 tanke op så vi var klar til at drøne på vandet med det samme vi havde fået Rundstykker & kaffe, det er en af de faste traditioner som Allan har når JSK kommer på besøg, masser af rundstykker & masser af kaffe. Vi fik tjekket ind i hytte nr. 12, samme hytte som sidste år så det var lidt som at komme hjem igen, vi vidste hvor alt var & hvordan vi skulle fordele soveværelserne, derefter fik vi i ekspres fart tømt båden for alt som ikke havde med fiskeri at gøre, for nu skulle der bare fiskes. Vi kørte direkte til Listed så vi ikke skulle spilde noget fisketid, vi var ikke de eneste med den ide, der var kø ved rampen så vi måtte pænt vente på at det blev vores tur, imens vi ventede faldt vi i snak med nogen på havnen som mente at det allerede var ved at blæse op så de mente ikke at det var tid til at tage på vandet, vi er ikke så erfarne med hvordan vejret opfører sig her på Bornholm så vi mistede modet & tog derfor op til hammeren for at se hvordan det så ud, umiddelbart så det ikke så slemt ud så vi satte båden i vandet & fik rigget stængerne til, vi sejlede ud af havnen & der var da lidt buler på vandet, godt en sømil ude satte vi grejerne & sejlede rundt i et par timer uden at noget skete, vi havde glemt at sætte bundproppen i båden inden vi søsatte den & det resulterede i at der var en del vand i pumpesumpen, ikke noget faretruende, men efter at vi var kommet ud & sejle i de 1 - 1½ M. høje bølger, var der efterhånden kommet noget mere vand ind, vandet stod efter 2 timer helt op til kanten af pumpesumpen & vi bestemte os for at sejle ind for at få båden hevet op på traileren så vi kunne få bundproppen i, da vi havde fået den op & vandet var løbet ud af den bestemte vi os for at pakke alt sammen & så ellers få nogle hotdogs i den ganske udmærkede pølsebod på havnen, imens vi riggede grejet af begyndte vinden at lægge sig. På køreturen tilbage til campingpladsen kunne vi se flere steder langs kysten at bølgehøjden nu var faldet en del så vi ombestemte os endnu en gang & tog til Listed & satte båden i, grejet var heldigvis ikke rigget helt af så det var nemt at gøre det hele klar til anden runde, vi fik fisket 2 timer mere inden regnen kom, sammen med regnen kom der en del blæst så vi gik i havn sammen med Bifrost & Phønix som vi havde kunnet høre på VHF'en, inde i havnen hjalp alle hinanden med at få bådene op så det gik rimeligt hurtigt. Hjemme på campingpladsen fik vi aftensmad & så var det efterhånden ved at være sengetid for de små laksedrenge, vi havde ikke fanget noget så vi måtte lige have en trøstefisk (Fiskefjæs), 1 fisk blev til en stime & efter lidt tid var jeg klar til at blive puttet, jeg havde på dette tidspunkt næsten været vågen i 1½ døgn & jeg sov dejligt. Næste dag var blæsende & ikke fiskevejr så vi kom ikke på vandet, dagen gik med at køre rundt på øen & se om vi kunne finde noget spændende, vi var på glasudstilling ved en lokal kunstner & kørte ellers bare rundt på må & få, vi endte med at køre omkring 170 km. På denne dag så lidt har vi da været omkring. Om aftenen var vi nogle stykker der mødtes til det vi har døbt "Aftertrolling" oppe i Café fodkoldt, et rum med en masse fiskebilleder & storfanger planker på væggene, hvis man fanger en laks over 10 kg. Får man sit navn samt fiskens vægt på et messingskilt som så kommer på disse store planker, der er også en planke med laks over 20 kg. Den er dog ikke så stor som dem til 10 kg. Der er åbenbart lidt længere imellem 20+erne. Vi fik lidt trøstefisk igen i dag samt nogle dåser humle, snakken gik om fiskeri, både, oplevelser folk havde haft & sikkert også en enkelt løgnehistorie, men vi hyggede os & det blev sent inden vi gik til køjs. Næste dag kom vi heller ikke på vandet, alle var efterhånden ved at se lidt slukørede ud, vi var jo altså ikke kommet herover for at se på øen, vi var kommet for at fiske & det havde der ikke været for meget af indtil videre, det var godt jeg havde gasten med, så havde jeg da ham at drille, så gik tiden da med noget. Tirsdag morgen kunne vi endelig komme på vandet, vi stod op kl. 4:15 & turde næsten ikke kigge ud af vinduet, der var blevet lovet svag vind i dag men der var også lovet havgus, vi tog mod til os & kiggede ud & kunne se lys helt ovre på Christiansø så den med havgusen holdt heldigvis ikke, vandet så også roligt ud. Vi fik varmet vand til Kaffe & lavet madpakker, nu skulle der fiskes igennem, vi kørte til Listed ved 5 tiden & var på vandet kl. 5:30, vi satte grejet så snart vi var den obligatoriske sømil ude & sad så ellers bare & ventede på at der skulle ske noget, vi sejlede ud til Cilles hul & videre til Sørens hul, derfra sejlede vi ud til ryg e & videre ned på stabelen hvor vi vendte & tog turen tilbage over Cilles hul & op til en trollingrute rundt om Kobbestenen, ind i mellem havde vi grejet oppe for lige at tjekke at der ikke sad nogle små torsk eller andet på krogene, der var lidt græs på noget af det ind i mellem men ellers så alt ud som det skulle, vi fangede bare ikke noget, ikke engang et eneste lille hug blev det til, så vi var noget slukørede da vi gik i havn kl. 19:00, vi havde nu været på vandet i 13 ½ time. Der var fanget 24 laks i dag af JSK klubmedlemmer, dagens største var på 106 cm. & vejede 12,52 kg. Den blev fanget af skipper på Blåtroll som den første laks i hans karriere, flot debut må man sige. Vi fik aftensmad, trøstefisk fik vi også, fisk skulle vi jo have & når man ikke kan fange nogen må man jo drikke dem man har med hjemmefra så vi tog en stime igen, bare vi ikke bliver afhængige. Næste dag blæste det en del så vi tog op til hammeren, båden kom i & grejet blev pakket ud, på vej ud mod ubåden kunne vi godt se at det ikke var små bølger vi havde med at gøre, på et tidspunkt dykkede båden ned mellem 2 store bølger & næsen gik helt ned i vandet så det stod 1/3 del op på ruderne af hardtoppen, af en eller anden grund undgik vi at få vand ind i båden, det var på dette tidspunkt at jeg bestemte mig for at det ikke var helt godt vejr & af samme grund bestemte vi os for at gå helt ind under land & så bare køre med overflade stængerne, vi satte 4 stænger med Kuusamo & sideplanere, vi sejlede med bølgerne sydøst over & da vi var kommet halvvejs til rønne bestemte vi os for at det måtte være nok, vi vendte båden & trollede tilbage mod hammeren, autopiloten havde givet op på dette tidspunkt & vi blev nødt til at styre manuelt, da vi var kommet halvvejs hev vi grejet op & sejlede så hurtigt som vi turde i de høje bølger tilbage til hammer havn, båden blev taget op & så stod den ellers på hotdogs, det er efterhånden blevet en fast tradition når vi fisker heroppe. Der kom kun 2 laks til indvejning i dag med største på 5,78 kg. Vi var så småt ved at indstille os på at det måske ikke skulle lykkes os at få fisk med hjem fra denne tur, der var jo kun 2 dage tilbage. Torsdag morgen ved 8 tiden stævnede vi ud fra Listed, vandet var fint i dag & bølgerne var til at have med at gøre, vi satte kursen mod Cilles hul & satte grej med det samme det var tilladt, vi startede dog i en forkert rækkefølge med at sætte stængerne på downriggerne først, men vi mente godt at vi kunne styre at sætte sideplanerne senere, det er da gået meget godt de andre gange, vi satte 2 stænger på hver downrigger, den dybeste gik i 80 fods dybde & imens vi stod for at sætte stængerne med sideplanerne begyndte stangen i 80 fod at vibrere, så rettede den sig ud & jeg nåede lige at sige til gasten "så er der sgu bid" før linen begynder at løbe af hjulet, det gik hurtigt med at få hevet grejet ind, vi havde jo ikke engang nået at sætte det hele endnu, første hug var mit så jeg var spændt på at føle om der var noget vægt i den anden ende af stangen, umiddelbart føltes den ikke så stor så jeg fik ikke gele i knæene som jeg gjorde ved den jeg fik sidste år, men det var dejligt at der endelig skete noget, vi fik den rimeligt hurtigt ind til båden & den så da heller ikke ud til at være så stor, men den var ok, den syntes åbenbart ikke om synet af os to inde i båden, for den ville pludselig udad igen, den tog en del line & jeg kunne godt mærke at den da vist ikke var helt lille alligevel, anden gang den kom ind til båden bestemte den sig for at den gerne ville nedad & ind under båden, her vil jeg så lige sige at jeg var lidt uenig med den så stangspidsen blev dyppet ned i vandet & så prøvede jeg ellers at overtale den til at komme om på vores side igen, det lykkedes også & den var efterhånden ved at være mør, den kæntrede i perioder for til sidst helt at opgive & den kom i nettet første gang, da den var i nette & vi skulle have det løftet indenbords kunne jeg godt mærke at den da i hvert fald vejede mere end først antaget, den fyldte også rimeligt godt i nettet men ind kom den da, jeg havde glemt vægten så vi kunne ikke veje den, men længden var 89 cm. & senere fandt vi ud af at den vejede 7,02 kg. Vi jublede over den fine fisk, nu skulle vi bare have grejet i vandet igen så vi kunne få fat i nogle flere, vi satte grejet på samme måde igen & fik også sat 4 stænger med sideplanere denne gang, vi krydsede over punktet hvor den huggede flere gange uden at der skete det mindste, til sidst bestemte vi os for at tage ud til de positioner der hedder ryg a & ryg b, her skete der ikke noget, vi sejlede tilbage mod Cilles hul & netop som vi forlader det plateau hvor ryg a til e ligger, begyndte den samme stang i 80 fod at afgive line, vi fik ryddet grejet & gasten tog stangen, det her var helt sikkert en mindre fisk for den tog ikke meget line i det første udløb & den kom rimeligt hurtigt ind til båden, fisken overgav sig uden det store ståhej & gled i nettet, anden laks var nu i båden & vi kunne slappe lidt mere af den vejede 4.58 kg. & var 81 cm. Lang, vi havde nu endelig fået fisk begge 2 så turen var ikke helt spildt, sjovt som man kan ændre livssyn på nogle få sekunder, vi fik sat grejet igen & pløjede rundt i området i flere timer, vejret havde ændret sig til det bedre & vandet var efterhånden helt fladt, solen skinnede fra en skyfri himmel & livet var skønt, der var fisk i kassen & vi var ikke til at skyde igennem, der skete ikke mere denne dag ud over en sjov lille episode som Team Bifrost stod for, Morten havde drillet vores båd i nogle dage, han mente at den gik lidt dybt med snuden, på et tidspunkt denne eftermiddag hvor han lå en små 500 M. fra os meldte han over vhf'en at han syntes stadigvæk at vi var lidt næsetunge, vi kunne så meddele ham at det kunne ikke passe fordi vi havde da fået fyldt lidt vægt ned bag i båden i form af 2 laks, vi fik et tillykke over radioen, jeg kom så i tanke om at jeg havde snakket med Morten nogle dage før ang. Et lakseflag som han skulle have med til mig, han havde det til at ligge i båden som lå i Listed havn så det kunne jeg lige få på et tidspunkt når vi mødtes, nu havde jeg brug for det så jeg spurgte ham på radioen om ikke han mente at det ville pynte med et lakseflag på min fine nye antenne, han meddelte at han kom over med flaget med det samme, jeg spekulerede lidt over den melding, skulle vi tage sideplanerne ind i den ene side så han kunne sejle helt tæt på os & så kaste det over i vores båd eller hvad havde han tænkt sig, men Morten havde skam tænkt smartere end det, han fandt en kugleformet fender & bandt flaget fast på den, med fagter & tegnsprog fik han os gjort forståeligt at han ville søsætte flaget, vi sagtnede farten så han kunne gå ind foran os & søsætte fenderen med flaget, vi fik det fint samlet op med bådshagen & på den måde gik det til at vi pludselig kunne hejse lakseflag på TeamSille, det er sku service, jeg var ikke klar over at JSK's bestyrelse bragte klubeffekter ud, vi gik i havn kl. 19:00 & skulle for første gang til indvejning, der blev indvejet omkring 30 laks, pludselig fik vi travlt, vi skulle jo også til gallamiddag, Allan stod for aftensmaden i dag, det er også en af de faste traditioner når JSK er på besøg, fiskene skulle renses på rekordtid, der skulle skiftes tøj & vi skulle barberes for første gang i denne uge, vi fløj rund i flik flak & nåede det hele, der var endda 5 minutter til overs til en smøg. Gallamiddagen var super, der var flødestuvede kartofler, salat, flutes, skinke & oksefilet med rødvinssauce eller whiskysauce efter eget valg, vi spiste med velbehag den gode mad, vi havde været på vandet i godt 10 timer kun med et par flade klemmer som vi havde spist ved 12 tiden & nu var kl. 21:00, der blev snakket om tidligere ture med klubben & andre anekdoter frem til midnat, jeg var ikke helt appelsin fri men hjemmesiden skulle altså opdateres, det blev nogle meget mærkelige sætninger jeg fik skrevet & der var også mange tyrkfejl imellem ordene, men den blev da opdateret med billeder & det hele, vi kom først i seng kl. 2 om natten. Kl. 7:00 ringede vækkeuret i mobilen, hvis der skulle flere laks i båden skulle det være i dag fordi vi skulle med færgen her til aften, vi smed båden i, i Listed efter at have afregnet med havnebestyrer Ib som fortalte at der skulle blæse op ved 15 tiden, det passede fint med vores planer, vi skulle alligevel hjem & hjælpe med at gøre hytten ren ved den tid. Vi sejlede ud & satte grejet som dagen før, kursen var Cilles hul, der skete ikke noget, vi sejlede ned mod stabelen hvor vi kunne høre en del SSK'er ligge & fange fisk, der skete stadigvæk intet, til sidst blev vi nødt til at vende om hvis vi skulle nå tilbage i havn til den aftalte tid, vi var i havn præcis kl. 15:00 uden fisk. Tilbage på campingpladsen viste det sig at min kone faktisk var færdig med rengøringen så vi skulle sådan set bare pakke bil & båd så det var klar til hjemturen. Til dagens indvejning var der 6 laks, den største af dem blev taget i sidste øjeblik, den målte 114 cm. & vejede 13,58 kg. En imponerende laks, den største jeg nogensinde har set, den blev fanget af gasten ombord på No Luck & tog over 1 time at få i båden, men det skriver han sikkert selv en historie om. Så var der kun den lange hjemtur tilbage, den forløb lige så udramatisk som turen herover, eneste forskel var at jeg endelig fik sovet lidt, efter en hård uge i selskab med JSK var det nu dejligt at komme hjem, alt grejet blev rengjort & båden vasket, så kunne jeg sove med god samvittighed & det gjorde jeg også, men en ting er helt sikkert, jeg tager gerne turen en gang mere i selskab med dem alle sammen, det har været hyggeligt & lærerigt, tak for denne gang & vi ses helt sikkert igen. En stor tak skal lyde fra os på TeamSille til alle som har været med på turen, ikke mindst til Morten aka. Snøffel1 aka. Team Bifrost, aka. bladsmøreren, overstyrmand & arrangør af turen.
Se billeder fra turen her.