Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Møn d. 15/5 - 17/5 - 2014.
Gert & jeg havde snakket om at tage en tur til Møn St. Bededag & holdt skarpt øje med vejret i ugen op til, vejret kunne faktisk ikke se bedre ud & da jeg sagde til konen, at vi gerne ville derned & fiske fredag, sagde hun, hvorfor tager i ikke lørdagen med når nu i skal køre så langt, det skulle hun ikke sige 2 gange, vi var nemlig klar. Torsdag tog jeg fri fra arbejde kl. 11:30, kørte konen hjem & hentede så Gert, vi tog op efter båden & fik fyldt grejet i bilen & så ellers afsted mod Møn, vi kørte hjemmefra kl. 14:15 & ankom til Klintholm havn ved 22 tiden, vi løb ind i 2 bilkøer på motorveje, første kø var nede ved Århus hvor en lastvogns anhænger så ud til at have lavet nogle dækspor på tværs af begge spor, her var de igang med at rydde vejen for diverse stumper af sprængt dæk & andre ting, næste kø var lige før lillebælts broen, pga. vejarbejde skulle 3 vejbaner pludselig samles på 2 & det gav en del kø, men vi kom til Møn hvilket var det vigtigste. Vi fik trukket slæbesteds klistermærke & et klistermærke til båden som fortalte at vi havde betalt for 2 liggedage, båden blev fyldt op med alt vores medbragte gear, mad, kaffe, sodavand, øl, liggeunderlag, soveposer, køleboks & benzintanke,  bil & trailer blev parkeret & vi sejlede ud for at se hvor vi kunne finde et sted at fortøjre for natten, vi fandt et sted hvor der var plads, nu skulle vi bare lige have kalechen op & så sluttet strøm til vores varmeblæser, så kunne den varme båden op imens vi fik startet grillen & lavet aftens/nat mad, men vi blev klogere, vores forlængerledning kunne ikke gå i stikket på molen da det var EU stik, man skulle åbenbart have en adapter for at man kunne få strøm, nå men vi måtte jo klare os så godt det nu kunne lade sig gøre. Vi fik startet den medbraget Cobb gril & lavede Tykstegs medaljoner & hvidløgsflutes, imens vi spiste snakkede vi med vores nabo som lå i hans Warrior 175 lige op af os, hans båd hed N-Li, vi fik en god snak om fiskeriet, warrior bådene & alt muligt andet imens vi spiste vores mad, lidt over midnat gik vi til ro, det var lidt af en kold fornøjelse da der kun var ca. 8 graders varme & aften duggen nu var faldet, men vi satte mobilen til kl. 4 & kravlede så helt ned i vores soveposer så kun hårtoppene stak frem & vi faldt i søvn, vi vågnede hver eneste gang vi fik ansigtet udenfor soveposerne pga. kulden. Mobilen ringede & vi fik pakket vores sovegrej sammen & smidt ud forrest i båden, kalechen blev pillet ned & så var vi ellers dem der var smuttet ud at fiske, vi sejlede ud af havnen & satte kursen mod Kondomet, vi havde talt med David Kingfisher da vi ankom til havnen & han havde fortalt at der kun var blevet fanget noget på Bannanen & kondomet, der havde været godt 10 både ude & de havde stort set alle fået laks med hjem, en havde endda fået 5, så derfor ville vi starte på kondomet, 1 sømil før ankomst til starten af kondomet satte vi farten ned & begyndte at sætte grejet, 2 stænger på hver downrigger hvor den dybeste gik i 50 fod, 2 stænger med sideplanere i hver side & 1 dipsydiver i hver side + en sniger, i alt 11 stænger, vi sejlede med 2,5 - 3 knob op over kondomet, men vi fik kun hornfisk, især på sideplanerne, vi monterede nogle 60g. & 90g.  Kuusamoer på dem for at få dem ned i dybden så vi ikke skulle kæmpe med hornfiskene så meget & det virkede, vores blink kunne nu gå mere i fred for denne møgfisk. Vi nåede til enden af kondomet & lavede et grejtjek da der var en del ålegres i vandet, vi vendte båden & satte grejet igen, da vi nåede til midt på kondomet begyndte den ene downriggerstang at afgive line & vi havde hug, men den slap desværre igen inden vi fik stangen i hånden, vi tjekkede grejet endnu engang & satte det efter at vi havde vendt båden & gik østover mod det punkt hvor vi havde hug, men intet skete, vi nåede enden igen, tjekkede grej, vendte båden & sejlede endnu engang over punktet men med samme resultat, vi trollede stille & roligt ind mod Bannanen for at se om der skete noget derinde, her var flere fødefisk i 50 - 60 fods dybde så vi lavede endnu et grejtjek & satte det hele igen, denne gang sænkede vi den nederste downrigger til 60 fod, så vores agn gik i 60, 50, 40 & 30 fod, vi pløjede rundt på bannanen i nogle timer & da kl. blev 14:30 hev vi grejet ind for sidste gang, der var intet sket ud over at vi fangede lidt hornfisk, sej & torsk, vi gik i havn & fandt os et sted at fortøjre for natten. Vel i havn greb vi en håndfuld øl & gik over for at høre hvordan det var gået for David Kingfisher, han havde ikke været heldigere end os & havde kun fanget hornfisk, sej & torsk, vi gav en trøsteøl & fik os en snak. Kenneth fra Team Berthelsen kom forbi & hilste på, han havde fået en enkelt laks ude på 40 meteren men kunne fortælle at der var langt imellem meldingerne om laksefangster derude også, så det var ikke kun os der ikke kunne fange fisk, der gik rygter om at der havde været næsten 70 både på vandet & da Kenneth gik op for at rense hans laks, ja så var der ikke kø ved rensebordene, alle havde haft det svært. Kenneth havde ingen mad med & havde egentligt satset på at købmanden på havnen havde åben, men det havde han ikke, vi tilbød at han kunne spise sammen med os, vi havde 2 pakker pølser & nogle hvidløgsflutes med, han takkede ja & vi fik gang i grilleriet, vi hyggede os & snakkede om løst & fast, da alle havde fået det de kunne spise gik vi over til vores både, Kenneth havde lagt sig lige foran os ved molen så vi var ovre ved ham for at se hans båd, en Champion explorer med en 150hk. Yamaha, super lækker båd. Da kl. nærmede sig de 22 skiltes vi med den aftale at vi stod op kl. 4 igen & tog på vandet, vi havde været så heldige at møde en fritidssejler som havde en adapter til EU stikket på molen som vi fik lov at låne, så vi havde varme denne nat, der var en verden til forskel, sidste nat frøs vi vores fødder selv om vi lå i soveposerne, nu kunne vi ligge ovenpå soveposen uden sko på & vi havde de dejligste varme fusser, vi fik os en godnat smøg & kravlede i soveposerne, vi faldt i søvn med det samme. Mobilen ringede nådesløst kl. 4 & vi stod op, vi havde sovet helt fantastisk & kun lige været vågne fordi vi skulle vende os, det er ikke let når man ligger i et kropskondom af en sovepose. Båden blev gjort klar til fiskeriet & vi sejlede ud af havnen, Team Berthelsen viste vej & vi hang på, vi ankom til starten af Kondomet & havde sat grejet da kl. var 5:15, første hornfisk blev pillet af krogene kl. 5:30, vi havde ikke sat sideplanere idag & nu skiftede vi vores dipsyer ud med en større model, dipsystængerne blev sat igen & kort efter havde vi endnu et hug, vi gik helt automatisk ud fra at det igen var en hornfisk men det var det ikke, det var en laks på godt 40 cm. vi satte den ud igen & satte grej, lidt efter kom der en melding fra Kenneth om at nu havde han den første laks i båden, vores håb om at fange en laks steg & vi fulgte efter Berthelsen, intet skete. Der var en fandens masse ålegres i vandet igen i dag & vi rensede grej for hver time, men intet skete, det enste vi fangede var igen hornfisk, sej & torsk, da kl. nærmede sig middag meldte Berthelsen at nu havde han sku en laks mere, det viste sig desværre at det var en torsk & humøret forsvandt totalt, så vi aftalte at hive grejet & gå i havn, vi havde jo også en god køretur hjem. Da vi havde fået båden på traileren fik vi alt grejet rigget af & pakkede bilen så der kun stod 2 næsten tomme benzin tanke i båden, nu startede den største udfordring for os, hjemturen efter sådan et par dage er en dræber, man er træt, har ikke fanget noget & så vil man bare gerne hjem hurtigst muligt. Vi tankede bilen ved første tankstation vi kom til & så var det ellers bare med at finde hurtigst muligt op til motorvejen & så ellers komme til Jylland, få båden sat af på sin plads, skylle grej & få tankene ud, men turen gik nu egentligt hurtigere end forventet, der var ikke så meget trafik, ingen kø på motorvejen & inden vi fik set os om var vi hjemme igen. Laksefeberen er desværre ikke blevet behandlet med den rigtige kur & det ser nu ud til at vi må leve med de bivirkninger som sygdommen har indtil næste år, sæsonen er vist desværre ved at være ovre for i år. Vi takker David Kingfisher & Team Berthelsen for et par hyggelige dage i Klintholm havn, det kan vi godt gøre om igen i 2015 hvis i er friske.
Hirtshals d. 8/6 - 2014.
Vi havde i en uges tid holdt øje med vejret for Hirtshals da vi gerne ville ud på en pilketur efter torsk, som ugen gik så vejret ud til at være fint om lørdagen & søndagen i pinsen, vi valgte at tage afsted om søndagen, så kunne eventuelle dønninger lige få en ekstra dag til at falde til ro, vi havde store forventninger til turen. Natten til søndag hentede jeg min nevø i Hald ege & Gert blev samlet op i Viborg, kl. var 2 så det var sq lidt tidligt på dagen, turen gik op efter båden som jeg havde pakket om lørdagen, vi var kørende i min gamle Golf V da vi på dagens tur skulle 3 afsted & vi derfor ikke kunne være i Touareg'en da den er på gule plader, men Golfen har jo klaret turen før så det skulle ikke være noget problem. Turen gik nordpå & vi ankom til Hirtshals ved 4:30 tiden, vi fik hentet poletterne til slæbestedet som Georg Pade fra båden Fru Pade venligst havde hentet ovre ved Hirthals ny indkøb aftenen før da jeg var lidt utryg ved at de skulle ligge derovre hele natten, jeg havde trods alt overført 500 kr. for 5 sæt poletter & det ville jo være lidt træls at komme derop & opdage at de var væk. Vi fik smidt vores oppakning fra bilen i båden & fik skuden søsat, der var flere både som skulle med ud på vandet, vi havde oprettet en tråd på JSK's Forum under "Tag med ud at fiske" & her var flere som meldte deres ankomst. Da alle var klar sejlede vi ud af havnen & satte kursen mod et punkt som kaldes SIRI, her har vi tidligere haft et kanon godt fiskeri, der var 14,4 sm. derud & vi havde bølger på ca. 0,5 meter, det bankede noget i skroget da vi sejlede derud med ca. 15 - 20 kn. men vi ankom dog til punktet, bare for at finde ud af at der ikke var nogle fisk, vi var 4 - 5 både som havde taget turen herud, men nu splittedes vi op i 2 hold, nogle ville ud på Buketten som er en samling vrag der ligger 23 - 27 sm. ude, vi havde fået en del tæsk på turen ud til SIRI & jeg havde helt ondt i maven af at blive banket rundt af bølgerne så vi valgte at blive i området herinde, især fordi jeg ikke var sikker på om bølgerne lagde sig eller blev værre i løbet af dagen, så syntes jeg det ville blive en træls tur indad hvis de blev værre, det skulle så vise sig at det blev helt fladt vand i løbet af nogle timer, men sådan er det jo, nogle gange gætter man forkert. Vi fulgtes rundt på nogle positioner sammen med Team Andersen som sejler i en Warrior Pro Angler, han syntes det samme som os, han havde ikke lyst til at få flere tæsk. Vi havde store problemer med at finde nogle fisk, Team Andersen viste os en position hvor der var et stort fladt område på størrelse med et par fodboldbaner, her fangede vi lidt, bl.a. fik jeg en god rødspætte på et makrelforfang, den var kroget på undersiden af hovedet men foran gællerne, vi fangede også nogle store tobis, dem beholdt vi til agnfiskeri, flere positioner blev prøvet men uden held så da Team Andersen meldte at han ville ind på et område hvor der lå en erhvervsfisker valgte vi at gå tilbage til det flade område hvor vi havde fået rødspætten, vi ville prøve at agnfiske & se om der skulle være flere af dem i området, tobiserne blev skåret op i små stykker på ca. 1 cm. & flækket på langs. Vi havde jo regnet med at vi skulle pilke fiske så vi havde ingen fladfiskeforfang med så vi agnede vores makrelforfang, der gik ikke lang tid før vi fik nogle flere fladfisk, fiskeriet var ikke vildt, men lidt fisk fik vi da & nogle af dem var rigtigt pæne i størrelsen. På et tidspunkt efter at være sejlet tilbage til startpositionen af området, ny agn var monteret, vi lod vores agnede makrelforfang synke til bunden & pludselig lød der et udbrud fra min nevø, han havde et masivt hug & stangen var næsten ved at knække i forsøget på at hive fisken fra bunden, efter lidt tovtrækkeri blev det lidt lettere & lidt line kom på hjulet, fisken kom langsom op mod overfladen & vi kunne gaffe en enkelt torsk på omkring 4 kg, alle de agnede kroge på makrelforfanget manglede, der var ikke en eneste krog tilbage. Vi sejlede tilbage til samme position & denne gang sænkede vi vores pilkegrej ned, der skulle være en chance for at et almindeligt sprutteforfang kunne holde til de torsk der åbenbart var dernede, men der skete intet, vi gik tilbage flere gange men fandt dem aldrig, måske har det været en lille stime torsk der bare lige har været forbi & nu var svømmet videre. Vi sejlede derefter ind på nogle positioner tættere på land men fandt ingen torsk, på et tidspunkt meldte Team Andersen at han ville til at gå i havn, han havde ca. 50 kg. torsk i boksen, han havde taget dem inde på det område hvor erhvervsfiskeren lå, vi hev pirkene op & sejlede ud til ham & fik at vide at de var taget ved at søge i området heromkring hvor vi lå nu, vi ønskede ham god tur hjem & forsøgte at afsøge området & fandt da også enkelte torsk, da vi havde brugt en times tid i området gik vi ind på det lave vand ved havnen, her var der lidt mere gang i den, makrel, hornfisk, fladfisk & en stavsild, vi fiskede i området nogle timer & da det omkring kl. 16:30 begyndte at blæse op bestemte vi os for at det måtte være nok for i dag, vi havde jo også en god køretur hjem, vi rensede de sidste fisk & sejlede ind til slæbestedet på dampene i den anden 25 liters tank, vi havde medbragt 95 liter benzin & havde nu brugt 50 liter. Inde ved slæbestedet snakkede vi med en del af de andre der havde været ude at fiske, de havde alle sammen haft det svært. Vi fik båden op, pakkede grejet & kørte hjem, båden blev vasket & grejet skyllet af så det er klar til næste gang.
Synes godt om
på Facebook
Hirtshals d. 19/7 2014.
Vi har i flere år ikke fisket after fladfisk, men nu skulle det altså prøves igen, alt vores fiskeri efter fladfisk har altid forregået fra molerne i Hanstholm, Thyborøn eller Grenå, men det er mange år siden, længe før jeg købte båd. Vi kørte fra viborg ved 5 tiden & hentede båd & grej & ankom til Hirtshals lidt i 8, planen gik ud på at fiske lidt makrel udenfor havnen, makrellerne skulle bruges som agn til medefiskeri efter torsk, lange, havkat eller hvad der nu end måtte hugge på, vi havde planlagt at ankre op & fiske flade et stykke fra land, men planen blev ændret da jeg ikke havde ankertov nok til dette fiskeri, så vi drevfiskede efter de flade, vi var lige et smut inde i havnen ved 10 tiden for at få fat i nogle sandorm/børsteorm, men de havde ikke nogen, vi havde heldigvis medbragt nogle bøtter med Gulp Alive ® som vi så måtte nøjes med, jeg havde ikke stor fidus til denne type agn så det var med lidt bange anelser jeg gik ind i fiskeriet efter de flade, vi lå ca. 5 sm. fra land på 70 - 80 fod vand, forfangene blev sænket ned & vi forsøgte at holde kontakt til vores agnede kroge så godt det kunne lade sig gøre, det er noget helt andet at fiske fladfisk fra båd end fra mole & det krævede lige lidt tilvænning, jeg mærkede ikke noget hug eller nøk men jeg kunne mærke at der var et eller andet der gjorde at mit forfang nu pludselig vejede mere end det gjorde før, jeg hev op & kunne mærke at der var et eller andet der rykkede i linen, det viste sig at det var en rigtig fin rødspætte på omkring kiloet som havde taget Gulp'en, så det virkede jo åbenbart. Jeg fangede 3 fine rødspætter i første drev, vi gik tilbage til startpunktet & i næste drev fik jeg 2 mere, på et tidspunkt var vi ved at blive lidt sultne & bestemte os derfor til at sejle ind på det lavere vand ved havnen hvor jeg i hvert fald vidste at jeg havde ankertov nok til at vi kunne ankre op, jeg havde ugen op til turen købt mig et Rocna ® anker på 4 kg. & 6 meter rustfri AISI 315 kæde, vi fik søsat ankeret & kæden, da det ramte bunden greb det fat med det samme & jeg skal hilse & sige at det sad rigtigt godt fast, noget helt andet end at ankre op med et paraply anker som vi har brugt til fiskeriet i Hald-sø når vi fisker efter ål. Vi kastede vores forfang ud agnet med lidt af hvert, sildestrimler, makrelstrimler & Gulp, intet skete ud over at vi fik en enkelt makrel som sjovt nok huggede på et stykke makrel, jeg var ikke klar over at de var kannibaler. Da vi havde spist lidt vandmelon & fået lidt at drikke hev vi ankeret & sejlede de 5 sm. ud til plateauet hvor vi havde fanget de andre rødspætter & fortsatte fiskeriet, vi fik dog kun en spætte mere, der var nu en masse makreller i området som forstyrede fiskeriet, man kunne næsten ikke sænke sit forfang ned til bunden for dem, de huggede på Gulp'en & flere gange manglede det når man så hev op for at tjekke om det stadigvæk var der så til sidst gav vi op & sejlede ind til havnen hvor vi prøvede at drivfiske efter de flade i stedet for at ankre op, men vi fangede ikke mere, vi endte op med 18 makrel & 11 rødspætter hvor af de 2 var over kiloet. Det har været en sjov & lærerig oplevelse med dette "nye" fiskeri for os, vi skal helt sikkert have en tur mere, men jeg vil nu gerne at vi har rigtig børsteorm næste gang vi tager ud, Gulp Alive ® kan fange fisk, ingen tvivl om det, men jeg har bare mere fidus til rigtig børsteorm.
Hirtshals d. 24/7 2014.
Jeg var en dag i Harald skrald, da vi kom ud af forretningen mødte jeg en kollega, vi fik os en kort snak & aftalte at vi snart skulle ud at fiske, han kunne godt bruge lidt fladfisk i fryseren. Tirsdag ringede jeg så til ham for at høre om han havde tid en af de nærmeste dage da vejret så meget fint ud, han sagde at torsdag var den eneste dag han kunne så vi aftalte at han skulle komme op til mig kl. 6:00 torsdag morgen. Båden & bilen pakkede jeg onsdag så vi var klar til at køre kort efter at Hans-Henrik ankom. Vi kørte til Hirtshals & ankom kl. 8:05, vi fik købt lidt forfang, slæbestedspoletter & børsteorm, vi købte 4 pakker med ca. 20 orm i hver. Vi fik sat båden i vandet & sejlede ud af havnen, kursen blev sat mod samme område som Gert & jeg havde fisket i for nogle dage siden, da vi ankom til området tog vi lige et prøvedrev for at se hvor vi skulle starte fiskeriet så vi kunne drive over de rigtige punkter i området, det viste sig at vi drev stort set i samme retning som vi gjorde sidst. Vi sejlede så langt østpå som vi kunne i området & riggede stængerne til med standard forfang & friske børsteorm, der gik ikke lang tid før den første fladfisk kom i båden, de første 2 fisk var issinger, dem har jeg ikke fanget nogen af i dette område før, de havde en fin størrelse. Vi sejlede tilbage til start positionen & tog et nyt drev som igen gav et par enkelte flade, fiskeriet gik lidt trægt & jeg begyndte at eksperimentere lidt, som en test af effektiviteten af Gulp Alive ® begyndte jeg at fiske med det imens Hans-Henrik fiskede med den ægte vare, lige med det samme jeg sænkede ned fik jeg hug & fangede en fin rødspætte, herefter hev Hans-Henrik 2 fine spætter & jeg fangede ikke noget i et godt stykke tid, jeg skiftede imellem flere forfang men fiskede stadigvæk kun med Gulp Alive ® men der var langt imellem fiskene, Hans-Henrik fangede i samme tidsrum nogle flade så jeg tog derfor & skiftede til en hjemmelavet bom (se billede i fotoalbummet) hvorpå jeg monterede 2 hjemmelavede linetavser med perler & Owner ® agnkroge med modhager op af krogskaftet, krogene agnede jeg med rigtige børsteorm & søsatte riggen, hurtigt efter fik jeg den første rødspætte, hurtigt efter fik jeg den næste & sådan fortsatte fiskeriet, den nye rig fangede kanon, Hans-Henrik fangede fisk men slet ikke i samme mængde så da der var gået et stykke tid lavede jeg en rig af samme slags til ham som han fik på den ene af hans stænger. Vi kunne efterhånden se en trend i hvor fiskene huggede, området vi fiskede i er et plateau med dybder imellem 70 - 90 fod, området er lidt bakket & hver gang vi kom til et punkt hvor bunden rejste sig begyndte det at hugge. Hans-Henrik fangede nu også godt med fladfisk & det var alle sammen rødspætter, pludselig fik han et rigtig godt hug & vi troede i første omgang at det var en halvstor torsk, men det var en fladfisk på 47 cm. i næste drev fik han en på 49 cm. Sådan forsatte det indtil vi ikke havde flere børsteorm, vi havde da fanget 47 fladfisk hvoraf de 10 var issinger, resten var rødspætter, 2 torsk på ca. 3 - 4 kg. 3 makrel & en enkelt hornfisk. I løbet af dagen havde vi op til 4 Marsvin rundt om båden, sikkert på jagt efter makrel, vi så også en hval som lige var oppe & ånde et par gange, jeg prøvede at filme den med mit videokamera men jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om det lykkedes, men det var en stor oplevelse at have en hval svømmende lige i nærheden. Vi så også en Tysk ubåd som var på vej ind til Hirtshals, den sejlede fuldt uddykket & skulle ind på værftet, vi fik at vide, af en anden småbådsfisker, at den blev eskorteret ind i havn af 4 rib både. Min opfattelse af testen mellem ægte børsteorm & Gulp Alive ® er at den ægte vare overgår Gulpen med flere længder, de kan selvfølgelig fange fisk, men slet ikke i samme tempo som levende friske børsteorm, de er fine nok i en nødsituation hvor man ikke kan få fat i andet.
Hirtshals (igen, igen) d. 28/7 2014.
Jeg havde aftalt med Gert at vi skulle have en tur mere efter fladfisk, vi valgte at tage derop denne mandag da der skulle blive rimeligt vejr, der skulle de efterfølgende dage være et lille omskift i vejret & denne dag så ud til at være en af de sidste chancer vi fik for at nå at afvikle turen imens jeg havde sommerferie. Vi ankom 7:40 & søsatte båden imens vi ventede på at Hirtshals indkøb skulle lukke forretningen op ved 8 tiden, da alt grej var i båden & bilen parkeret sejlede vi om til den lille bro for fritidssejlere, her holdt Gert båden imens jeg smuttede ind i forretningen efter 4 pakker børsteorm & 1 pakke sandorm. Vi sejlede ud på vores sædvanlige plads & testede drivretningen som vi også har gjort de andre gange, i dag drev vi fra vest mod øst, lige modsat af de andre gange så det var lidt spændende om det havde nogen effekt på fiskeriet, vi sejlede så langt vestpå som vi kunne komme på plateauet & søsatte vores rigs, jeg fik et solidt hug med det samme & hvad der senere skulle vise sig at være dagens største rødspætte kom op fra dybet, den målte 45 cm. En ting som jeg lærte, sidste gang vi var heroppe, er at man skal rense & flå fiskene med det samme, sidste gang kom vi hjem kl. 0:20 & stod til kl. 3 om natten for at rense fangsten, det havde jeg ikke lyst til at gentage, så med det samme der var sat ny agn på efter fangst af en fladfisk & riggen var søsat igen, ja så blev fangsten renset & flået. Vi startede ud med at drive med 0,6 kn. & fiskeriet var rimeligt godt, der kom fisk i båden & vi fik dem renset med det samme eller i hvert fald inden vi sejlede tilbage for at tage et nyt drev, men vinden tog til & vi begyndte at drive hurtigere & hurtigere, i samme takt som vi drev hurtigere begyndte fiskeriet at aftage, sikkert fordi vi drev lidt for stærkt, vi prøvede at skifte til tungere pirke for bedre at kunne holde agnene ved bunden, men det gjorde også at det blev sværere at mærke hug, desuden gyngede båden en hel del mere end sidst vi var heroppe, det hjalp heller ikke på det, men vi fangede da trods alt lidt ind i mellem. Turen endte på 18 gode store rødspætter fra 45 cm. ned til ca. 30 cm. & 2 makrel som vi fangede som bifangst, der blev desuden genudsat over 10 issinger som var under mål samt nogle enkelte rødspætter. Det var en stor fordel at vi havde renset fiskene imens vi fangede dem, det er helt sikkert noget vi vil praktisere for eftertiden ved dette fiskeri, for det første, så har man ikke svineriet derhjemme, for det næste, så skal man ikke stå med det til sent ud på aftenen når man kommer træt hjem efter en hel dag på vandet & man har jo tiden til det imens man fisker, der vil jo altid kommme nogle sløve perioder i løbet af dagen. Denne tur var ikke helt så begivenheds rig som sidst, men det havde trods alt været en kanon god tur, solen skinnede, lidt mere vind end vi kunne ønske os til dette fiskeri & alt spillede ombord på båden, eneste minus var sådan set at jeg havde en knald hamrende hovedpine hele dagen.
Bønnerup d. 11/10 - 2014.
Vi havde i et stykke tid holdt øje med vejret for at få en sidste tur til Hirtshals efter fladfisk, men når vejret endelig var til en tur på vandet så havde jeg ikke tid pga. arbejde, så da vejret endelig passede med at jeg havde tid var der desværre lidt for meget vind i Hirtshals så vi valgte at tage til Grenå. Jeg havde ingen anelse om hvor vi kunne få fat i Børste/Sandorm på vej derud & skrev derfor inde på Facebook om der var nogen som havde en ide om hvor vi kunne få fat i noget, der blev foreslået flere forskellige steder, men især et sted kaldet Hegedal Vildt på kystvejen ved Fjellerup blev nævnt nogle gange & rost til skyerne så der endte vi med at køre hen, vi købte 4 pakker børsteorm, han talte ikke ormene men øste bare op med fingrene & han var ikke fedtet med dem, der var ca. 20 - 25 orm pr. pakke til 35,- kr. det er sku billigt. Meningen var egentligt at tage til Grenå men da vi nu var så tæt på Bønnerup kunne vi jo lige så godt prøve at sætte båden i her, som sagt så gjort & kl. 10 var båden i vandet, vi sejlede ud af havnen & riggede først stængerne til da vi var kommet ud på første plads som var tæt på havnens venstre side, men her var desværre ingen fisk, vi sejlede lidt længere ud & prøvede men med samme resultat, til sidst sejlede vi ud til et område ret ud for havnen hvor der efter kortet var et lidt lavere område på ca. 15 - 20 fod, her drev vi lidt rundt uden at mærke det mindste, men da vi hev grejet ind for at tjekke det for skidt, sad der en Skrubbe på begge stængerne, vi valgte derfor at kaste anker & fiskede videre. Der var langt imellem huggene på mine hjemmelavede rigs så jeg valgte på et tidspunkt at sætte en stang mere med et almindeligt patternoster forfang, det havde ikke lagt længe på bunden før der var hug, igen en fin skrubbe, ny orm på & ud igen, fiskeriet gik langsomt men der kom da lidt fisk i båden ind i mellem, men da vi skulle til at sejle i havn havde vi kun fanget 7 fladfisk hvoraf de 2 var for små & allerede genudsat, vi syntes ikke at 5 fladfisk var besværet værd med rengøring & valgte derfor at genudsætte dem vi havde i boksen. Dette her var sikkert den sidste tur for i år, som jeg har skrevet tidligere, jeg hader kulde & kunne ikke drømme om at tage ud & fiske hvis der er koldt & fugtigt.