Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hanstholm d. 16/7 - 2011
Vi har været oppe i Hanstholm for at pirke Torsk, båden blev søsat ved 9 tiden, lidt sent men vejret skulle lige have tid til at falde lidt til ro efter nattens blæst med vindhastigheder på op til 12 - 15 m/sek. solen skinnede fra en skyfri himmel & bølgerne var mellem 0,5 - 1 m. da vi sejlede ud af havnen, men de faldt lige så stille til næsten fladt vand i løbet af et par timer, vi startede ude på nogle kalksten men der var ingen fisk, derefter tog vi ud til Herman Krone, jeg har hentet en positionsfil fra vragguiden & taget alle de "sikre" positioner, hvis man skal tro på den så er der ca. 20 punkter der hedder Herman Krone, de har da så heldigvis været enige om at de ligger i samme område så derfor har jeg en hel stime af positioner på min plotter som hedder Herman Krone, denne stime af punkter lod vi os glide hen over nogle gange & vi fangede da også nogle fisk, men gamle Herman tog sig betalt for dem i form af pirke, vi mistede en del derude, på et tidspunkt skifte vinden retning & fiskeriet døde ud, derfor sejlede vi lidt nordvest på til nogle stenpunkter, her var der nogle store buler på loddet & de kastede en del fisk af sig, jeg havde 2 kolleger fra arbejdet med mig, den ene har kun pirket torsk i Lillebælt & ved Grenå, den anden havde aldrig pirkefisket før. Vi havde lavet en pulje med 150 kr. som skulle gå til den der fangede den største fisk, tro det eller lad være, men puljen gik til nybegynderen, han fik på et tidspunkt en god fisk på, da den kom op troede jeg i første omgang at det var en mørksej, men den var for lys i det & havde for store skel syntes jeg, inde i havnen fik vi at vide at det var en kulmule, sådan en har jeg sku ikke set før. Dagen endte med at vi havde fanget omkring 30 Torsk, 3 lange, 4 - 5 knurhaner, 1 lyssej, 1 makrel & 1 kulmule, hvilket i alt gav os 13 kg. filet. Vi fik fiskene Filetteret inde i havnen, der hænger et skilt med et telefon nr. som man kan ringe til hvis man vil have nogle fisk renset & lavet i filet på bådlaugets hus på havnen, han taget 10 kr. pr. kg. filet, det er da billigt & så har man ikke alt det svineri hjemme i køkkenet efter en lang dag på vandet & han er meget hurtigere til det end nogen af os lystfiskere nogensinde bliver, det kan klart anbefales at benytte sig af dette tilbud. Se billeder fra turen HER.
Hanstholm d. 25/7 2011.
Vi startede ud fra Viborg ved 3 tiden om natten, båden blev pakket & afsted det gik, vi ankom til Hanstholm kl. 6 & båden blev søsat, kl. 6:20 sejlede vi ud af havnen, vi startede på Herman Krone, det var lidt svært at få drivretningen til at passe så den første time kom der kun 1 enkelt makrel i båden, men så pludselig fik vi styr på sagerne & der kom lidt torsk i båden, ikke store torsk men de var ok. Ved 9 tiden bestemte vi os for at sejle ud til Ålborghus, undervejs derud opdagede vi pludselig at vi ikke var alene mere, der kom en Warrior Pro Fisher et stykke bag ved os, vi satte farten ned for lige at hilse på, det viste sig at være en som jeg har snakket med for 2 år siden, han var på jagt efter en Warrior båd & ville lige høre lidt om sejlegenskaberne, han er gammel dykker & kunne fortælle en del om de forskellige vrag her i Hanstholm, vi bestemte os for at følges noget af dagen, vi fik krogene i vandet da vi ankom til Ålborghus & fik torsk med det samme, ikke store & vi mistede en del pirke så vi bestemte os for at finde nogle sten som vi havde været på sidste gang jeg var heroppe, men der var intet, Lars som han hedder i Pro Fisheren var ved at være nede på den sidste tank Benzin så de ville begynde at sejle indad efter lige at prøve et andet vrag, vi bestemte os for at gå ud til Tukan i stedet så vores veje skiltes, vi fik lige udvækslet mobilnumre så vi måske kan aftale nogle fisketure sammen en anden gang. Vi sejlede ud til Tukan & fik krogene i vandet, her var mange torsk & de var også lidt større end dem vi havde taget tidligere på dagen, vraget var grådigt, enten fik vi fisk eller også mistede vi pirkene i vraget, men vi fik godt med torsk & lys sej i boksen, det blev også til et par makrel mere, en af dem havde taget hele trekrogen på en Gadus 300g. pirk, vi prøvede at ringe til Lars i Pro Fisheren men vi var så langt ude ar der ikke var mobildækning længere, vi havde aftalt at hvis Tukan fiskede godt så skulle vi ringe, så ville de komme derud & så ellers håbe at de havde Benzin nok til turen ind, ved 14 tiden bestemte vi os for at vi hellere måtte få renset vores fisk imens vi stille & roligt sejlede indad, så ville vi prøve & se om Herman krone var blevet bedre, vi havde nu mistet så meget at vi ikke havde flere sprutteforfang & pirke var også så småt ved at blive en mangelvare, imens gasten rensede fisk begyndte det at blæse op, vi havde ellers haft havblik hele dagen kun med nogle store bløde dønninger, men nu begyndte der at komme nogle små bølger & de blev hurtigt større & større, da gasten havde renset alle fiskene bestemte vi os for at det egentligt ikke var så sjovt længere & derfor bestemte vi os for at gå direkte mod havnen, der var nu kommet skum på toppen af bølgerne, vi sejlede stille & roligt med 5 - 6 knob indad mod havnen, ind i mellem fik vi vandsrøjt i nakken da bølgerne stod skråt ind mod stævnen, på et tidspunkt ringede Lars & fortalte at de også var på vej ind, men de sejlede med 14 knob, hvis de kunne så kunne vi vel også så farten blev sat op & det gik egentligt meget bedre med denne fart, vi fik ikke mere vand i nakken, vel i havn kl. 15 fik vi båden hevet på traileren & ringede til den lokale filet & flå mand, han skulle lige have fri fra arbejde så ville han komme & hente fangsten. Han dukkede op ved 16 tiden & hjalp os med at få køleboksen ned fra båden, den var så tung at vi ikke selv kunne løfte den ned men han havde en truck som han løftede boksen ud af båden med. En god time senere havde han filetteret alle vores fisk & flået dem, det blev til 16 kg. filet i alt, vi havde haft en skøn & udbytterig dag i Hanstholm. Se billeder fra turen her.