Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hirtshals Lørdag d. 15/5 2010.
Vi kørte fra Viborg ved 4 tiden om morgenen for at prøve at fiske i Hirtshals for første gang nogen sinde, vi ankom til vesthavnen i Hirtshals ca. kl. 6:00 & kunne se at de andre fra JSK så småt var ved at vågne rundt omkring i bådene, der var flere kendte ansigter imellem deltagerne, en del havde også deltaget i den nyligt overståede Bornholmertur, bl.a Team Baghaven, Team Pjevs, Team Bifrost, Team Æ' Skif, TeamElling II & en del flere, der var også en del som vi ikke kendte i forvejen, efter lidt hygge snak med de andre deltagere fik vi søsat båden fra det nye slæbested som er blevet bygget heroppe, der er et lidt dumt sving oven for rampen men det lykkedes dog at få båden hældt i vandet uden uheld, der var andre deltagere der ikke slap helt så billigt, en deltager faldt i vandet da han ville tømme båden for sengetøj & konen måtte ud af bådens kabine kun iført undertøj for at redde ham op igen, et team havde pludselig ingen strøm på båden & kunne ikke starte motoren efter at have søsat båden ved slæbestedet, de fik fat i en booster men lige lidt hjalp det, efter at have makket en del med motoren fandt de ud af at der var en slange der var blevet skudt af en studs på kaburatoren & at det var derfor den ikke ville starte, de kom ud af havnen som de sidste, ca. 1 time senere end alle andre, en anden deltager smadrede sin termokande med kaffe, han havde da heldigvis en ekstra kande med, ellers kunne det godt blive en lang dag hvis man ikke kan få sit koffein fix, men så vidt vides overlevede alle deltagere den første dag, JSK holdt nemlig 2 dages Nordsø cup, vi skulle dog kun deltage om lørdagen & ikke i selve konkurrencen. Kl. 7 ville der blive åbnet i Hirthals ny indkøb som er en forretning med grej & en masse andet, ejeren havde arrangeret is til alles kølebokse, morgen brød & kaffe til deltagerne & lagde også lokale til, til skipper mødet & indskrivning til konkurrencen, her kunne købes sandorm, børsteorm & alt muligt endegrej som man eventuelt stod & manglede, ejeren var en meget hjælpsom mand & vi fik alle en super service, der ville senere på dagen blive afholdt indvejning ved forretningen, denne indvejning gik vi dog glip af da vi havde en lang køretur hjem. Vi fik købt lidt pirke & betalt for brug af slæbested, men vi glemte at få fat i en af de laminerede kort med positionerne som klubben solgte, men jeg havde jo byttet mig til en del positioner i området for noget tid siden & dem prøvede vi så af i stedet for, men mere om det senere. Efter skipper mødet fik vi stuvet det sidste grej i båden & hentet en pose is til køleboksen, vi sejlede ud af havnen & så skulle vi ellers til at se lidt på positionerne som jeg havde byttet mig til, efter hvad jeg kunne se, sejlede alle de andre deltager næsten direkte nordpå, der havde jeg ikke en eneste position, men dem jeg havde der lå tættest på havnen lå sydpå, vi sejlede til det første punkt, der var intet på loddet, alligevel lod vi pirkene suse til bunden, pirkene kunne ses på loddet samt vores sprutteophængere & der gik heller ikke ret lang tid inden der var noget der huggede, det var små torsk der dominerede så vi flyttede til en anden plads, denne gang et vrag efter hvad positionsikonet sagde, igen var der ikke en eneste lille ting at se på loddet, jeg prøvede at køre med sidescanneren for at se om det var sådan at vi havde ramt ved siden af positionen eller at den ikke var helt nøjagtig, vi fandt intet på trods af at den scannede 180 fod til hver side, bunden var glat som et spejl, igen prøvede vi at lade pirkene suse til bunds & igen gik der ikke lang tid inden der var hug & stadigvæk småtorsk som alle fik friheden igen, sådan blev vi ved i nogle timer & flere positioner blev afprøvet med samme resultat, vi havde kun 1 torsk i boksen & den var på ca. 3 kg. ikke noget at skrive hjem om, en ny taktik blev prøvet, vi sejlede ud på dybere vand & prøvede os lidt frem på forskellige pladser, vi fangede torsk på dem alle men ikke noget med noget størelse på, til sidst prøvede vi bare at sejle tilbage mod havnen & pludselig fik jeg en fornemmelse, jeg tog gassen af båden & sagde til gasten at her var der fisk, det kunne jeg mærke på min blindtarm, han kiggede lidt underligt & mistroisk på mig for der var intet på loddet, ikke en bule, ikke engang så meget som et lille bump eller bare en stime fødefisk, jeg lod min pirk fræse til bunds samtidigt som gastens, vi ramte bunden nogenlunde samtidigt, jeg var den første der løftede stagen & den var tung med det samme, gasten kiggede underligt på mig for at se hvad jeg klagede mig over, i det samme løftede han sin stage & kom med samme lyd som mig, vi havde begge 2 hug & efter vægten at dømme var det gode fisk, det viste sig dog at det var 2 torsk på én gang, samlet vægt omkring de 7-8 kg. vi fik torskene af & smed dem ned i bunden af båden, så måtte de lige klare sig selv indtil vi fik tid til at lege med dem senere, pirkene blev sendt ned igen, denne gang skete der ikke noget med det samme, efter nogle løft i stangen prøvede jeg at lade pirken stå helt stille på bunden & bare vente, pludselig var det som om der var strøm i stangen, jeg fik givet modhug & igen kom en torsk på omkring de 4 kg. i båden, jeg fik den af krogen & smed den ned i bunden til de andre, da jeg vendte mig om for at kigge på ekkolodet kom der en lille stime fisk ind under båden, jeg blev ved med at kigge på lodet & kunne se at stimen blev ved med at vokse, pludselig var der det jeg vil kalde en bule (med mit ringe kendskab til buler i det hele taget), bulen gik fra 73 fods dybde & op til 40 fods dybde men den var ikke helt massiv, pirken fik lov til at suse nedad mod bunden men stoppede da linetælleren på hjulet stod på 47 fod, jeg syntes at det var underligt & løftede stangen i en pirkebevægelse & det spraldrede helt vildt i den anden ende af linen men det holdt op igen, jeg lod pirken fortsætte nedad uden at der skete det mindste, kort tid efter var bulen væk & vi hev grejet op. Vandet var næsten helt flat, kun med nogle store bløde dønninger så jeg fatter ikke hvad der skete med mig, men jeg fik det pludselig skidt, derfor holdt jeg en pause i fiskeriet & gav mig til at rense de torsk der lå i bunden af båden, det var åbenbart ikke den rigtige medicin imod det jeg fejlede, jeg fik det i hvert fald ikke bedre, snarere tvært imod, mundvandet løb & jeg havde en mærkelig metallisk smag i munden, jeg havde det nu faktisk rigtigt skidt, jeg prøvede at drikke noget cola, det virkede lidt beroligende på maven, jeg sagde til makkeren at jeg troede at vi lige skulle sejle lidt, om ikke for andet så for at koncentrere mig om noget andet end alt det snask der efterhånden lå rundt omkring i båden, torskene var åbenbart ikke helt stuerene, de havde skidt en masse gråligt snask ud på tæppet & det lugtede ikke specielt godt. Efter at have sejlet i ca. 15 minutter havde jeg det meget bedre & vi bestemte os for et prøve nogle positioner nordvest for havnen, her var der intet, pirkene hoppede lystigt rundt på bunden uden et eneste hug, næste position blev prøvet med samme resultat & endnu en, til sidst gav vi op & begyndte at sejle mod havnen, der var efterhånden også ved at blæse en del op & det havde nu regnet mere eller mindre uafbrudt i 3 timer så det var ikke så hyggeligt mere, inde i havn kunne vi se at der efterhånden også var en del af de andre deltagere der havde opgivet fiskeriet for i dag, flere af dem havde fanget rimeligt godt men de havde også været langt ude, nogle havde næsten sejlet 100 sømil. Hvem der vandt konkurrencen ved jeg ikke for den ville først blive afsluttet næste dag hvor de ville starte meget tidligt, der var snak om at starte allerede kl. 5:00. Vores resultat blev 6 torsk i alt med samme størrelse på omkring de 3-4 kg. de gav efter filettering ca. 4 kg. kød, ikke meget for en dags indsats, næste gang skal jeg nok huske at få købt et af klubbens laminerede kort. Alt i alt en udmærket tur men regnen måtte godt have holdt sig væk, men trods alt, hellere regn end blæst. Vi fik kun taget nogle få billeder på turen, se dem her.
Vive Hygge/Begyndertræf d. 26 - 27/6 2010
Jeg tog tidligt fri fra arbejde om fredagen så vi kunne ankomme til Vive samme aften, gasten blev hentet i Viborg & så gik det ellers nordpå efter båd & grej, vi fik pakket båden i rekord fart & så kørte vi mod Vive. Vi ankom kl. 21:45 & der var allerede godt gang i festlighederne, nogle deltagere havde allerede fået godt med kulør i ansigtet & jeg tror ikke at det var solen der havde gjort det, ikke det hele i hvert fald, vi fik lige hilst på de andre & så søsatte vi båden & fik den fortøjret. Vi deltog i festlighederne indtil sidste mand gik i båden, vi kom i soveposerne kl. 4:00 lørdag morgen, vi sov på gulvet oppe i Vive bådlaug's klubhus som de eneste, alle de andre sov i bådene. Kl. var kun 5:30 da jeg vågnede fordi jeg frøs, jeg stod op som den første & fik hentet Benzin til båden så vi var klar til at tage på vandet, gasten vågnede kl. 6:00 fordi jeg åbnede en dåsecola, han var helt skæv i hovedet af træthed men op kom han da, først ved 7 tiden begyndte der at dukke nogle af de andre deltagere op, da havde vi lavet kaffe så folk kunne få noget at friske sig op med, ved 8 tiden kom bageren med rundstykker. Efter morgenmaden var der skipper/infomøde så alle fik info om diverse regler & fredninger, på dette tidspunkt futtede vi ned i båden & fik rigget til, vi havde jo deltaget sidste år så vi vidste det hele i forvejen, vi sejlede ud af havnen ved 9:30 tiden & satte grejet med det samme, det blæste en del & der var mange skyer på himlen, men solen kom da frem ind i mellem. Fiskeriet gik som det plejer, vi tøffede rundt på alle de gode muslingebanker uden at der skete det mindste, autopiloten havde en del problemer med at holde kursen da vi sejlede lige imod vinden så efter nogle timer bestemte vi os for at sejle ind mod Hobro til et lille rev som jeg ikke kender navnet på, her satte vi grejet igen & sejlede nu med vinden, det gik meget bedre for autopiloten med at styre, vi fulgte det lille rev rundt & passerede på et tidspunkt en klubkammerat ved navn David, lige da vi sejler forbi ham kan vi godt se at han begynder at rode lidt med en af hans stænger, vi tænkte ikke nærmere over det men senere hørte vi at han meldte om fangst af en havørred på 65 cm. & 2,5 kg. så det var altså derfor han rodede rundt med stangen, vi fangede ikke noget & ved 15 tiden var vi ved at være tilbage ved Vive havn, vi hev grejet & gik i havn. Der blev hygget & snakket på havnen til ved 17 tiden, så blev der tændt op i grillene & så var der dømt ædegilde, gasten havde forstegt et par flanksteaks, dem varmede vi på grillen & fik hvidløgsflutes til, der blev rigtig hygget & snakket rundt omkring. I klubben er der nogle personer som har dannet deres egen lille gourmetklub, det er altid spændende at følge deres madlavning, de er som regel de første til at fyre op under grillen & som regel er de, de sidste der kommer til at spise, alt deres mad bliver pussenusset om & det hele går op i en højere enhed, i år stod den på lammekølle med bagte kartofler, køllerne blev tjekket jævnligt for at se om kødet var ved at have nået den rigtige temperatur, maden så super lækker ud & smagte sikkert dejligt. Gasten & jeg snakkede om at tage ud med båden til en gang aften trolling som vi også gjorde sidste år, men det endte med at vi blev i havn, vi hyggede os alt for meget sammen med de andre til at vi ville bytte det med en aften trolling tur. Ved 23 tiden begyndte folk så småt at indfinde sig i bådlaugets klubhus for nu skulle der festes igennem, men der kom aldrig rigtig gang festen, jeg tror at de fleste havde fået rigeligt aftenen før, men hyggeligt var det nu alligevel, igen var vi de sidste til at gå i seng, men knap så berusede denne gang, vi sov ved 1 tiden, kl. 7 næste morgen kunne vi høre at der blev snakket uden for klubhuset så vi stod op & fik sat noget kaffe over, de fleste trængte vist til noget at vågne på, igen var der bestilt rundstykker ved bageren & han dukkede op lidt i 8, nu kom der for alvor gang i folk, der var jo mogenmad. Efter morgenmaden blev der snakket lidt & så tog vi ellers på vandet for at se om vi ikke kunne være heldige at fange noget, vi tog turen ind mod Hobro igen & satte igen grejet ved det lille rev, vi havde nu fået rigtig godt vejr, dagen var startet med at være overskyet & i perioder var der en del vind, men efterhånden fik solen mere magt & det blev nødvendigt med solcream, for en gangs skyld havde jeg heldigvis husket at få det puttet i den ene grejkasse, sidste år glemte vi det oppe i bilen & der gjorde det jo ingen gavn. Vi fik os smurt ind på arme, hænder & ansigt, læberne fik en gang læbebalsam med solfaktor 12 beskyttelse så vi følte selv at alt var som det skulle være, efter en lille times tid begyndte der at blive meget varmt & til sidst kunne jeg ikke holde ud at sidde i lange fritids bukser, jeg havde været så fremsynet at tage et par korte bukser inden under de lange så dem tog jeg af, men huskede jeg at få smurt mine ben ind i solcream, nej det gjorde jeg ikke, der er i skrivende stund gået nogle dage siden denne tur & det gør stadigvæk ondt at gå i bad, så husk solcream & husk at bruge den. Vi sejlede igen med vinden & fulgte skrænten som svinger fra 40 fod til 20 fods dybde hele vejen tilbage til Vive, der skete ikke noget som helst, vi så en del hornfisk øst for havnen & prøvede at gå så langt ind som muligt for at se om de ville hugge, men stadigvæk uden held, ved 13 tiden hev vi grejet op & gik i havn, flere af de andre deltagere havde allerede taget bådene op på dette tidspunkt, vi kom til at ligge som nr. 3 i køen til ophaling. Båden kom op uden problemer & vi fik fundet et sted at parkere uden at holde alt for meget i vejen, her fik vi rigget grejet af & pakket båd & bil til hjemturen. Premie overrækkelsen blev overstået, det blev et nyt medlem der løb med 1 pladsen & dermed også dem der fik vandrehatten som skal afleveres tilbage igen til næste år. Efter premie uddelingen begyndt vi hjemturen, der var cykkelløb i Hobro så vi blev nødt til at køre uden om byen. Da vi kom hjem fik vi vasket båden, grejet & skyllet motor. Tak til Team Undertaker for at arrangere dette træf, vi kommer helt sikkert også næste år. Se billeder fra turen her.