Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hygge/begynder tur til Vive havn med JSK d. 20 & 21/6 - '09
Artiklen som blev skrevet til BÅDE & FISK 17. årgang blad nr. 3 September 2009.

Vi ankom til Vive havn tidligt lørdag morgen, der var dømt fjordfiskeri i 2 dage, det var første gang vi skulle deltage i en af JSK's arrangementer & vi var spændte på hvordan det ville forløbe, vi kendte jo ikke nogen af de andre deltagere så vi følte os lidt udenfor til at starte med, men det varede nu ikke længe inden snakken gik med en del at de andre bådtosser & vi hyggede os, der var skippermøde kl. 8:00 hvor kort over Mariager fjord blev uddelt så alle vidste hvor der var fredninger, vi ville satse på trolling til at starte med & ville så senere fiske lidt fladfisk uden for fjorden, det endte dog med at vi trollede hele weekenden. Det blæste en del & vinden var kold, først trollede vi rundt over muslinge bankerne tæt på Vive men efterhånden som tiden skred frem uden fangst kom vi længere & længere ind mod Mariager by, ved 15:30 tiden bestemte vi os for at sejle i havn for så småt at få gjort noget mad klar, inde i havnen mødte vi nogle at de andre som heller ikke havde haft heldet med sig, vi blev nødt til at skylle vores manglende fangst lykke ned med et par øl, pludselig fik vi øje på en Warrior 175 som kom med gevaldig høj fart ude på fjorden, det viste sig at være Team Bilde som var ude for at indsejle sin brændstofmåler som havde vist 18 liter forkert på den sidste tur til det gule rev, det er ikke sjovt at løbe tør for brændstof derude, så det skulle justeres inden næste tur. Team Bilde spurgte om der var nogen der havde lyst til at komme med en lille tur på fjorden, vi meldte os med det samme, vi fik at vide at vi skulle gøre det ud for den forventede vægt af torsk & han ville nu prøve at se om båden kunne trække det, båden er som tidligere skrevet, en Warrior 175 med 2 stk. 50 Hk. Honda motorer som i dagens forsøg var blevet udstyret med nye rustfrie propeller, vi var ikke mere end lige kommet ud af havnen da vi fik besked på at holde fast & jeg skal hilse at sige at det også var nødvendigt, inden vi fik set os om var båden oppe at plane med 6 voksne mænd ombord, 2 på sæderne & 4 mand bagerst i båden, næste forsøg gik ud på at der var 2 mand der skulle sætte sig ind under hardtoppen & 2 på sæderne & 2 mand i bagenden, det gik helt galt, da motorne fik noget gas begyndte båden lige så stille at grave sig selv ned i vandet så det sprøjtede ind over hardtoppens tag & vi blev våde, vi sejlede stille & roligt tilbage til havnen & vi blev sat af igen, men det var en sjov tur. Sikkert i land begyndte vi at gøre grillen klar så vi kunne få noget aftensmad, imens fik vi lige en lille øl & snakkede med de andre deltagere, endelig var grillen klar efter 25 minutters venten, vi smed nogle pølser på & et hvidløgsflutes, imens det blev klar kunne vi jo lige tage en øl mere, imens vi spiste vores pølser grillede vi nogle bøffer & endnu et hvidløgsflutes, vi spiste med velbehag vores mad da vi ikke havde spist noget hele dagen, efter spisningen bestemte vi os for at tage en lille aftentrolling tur på muslinge bankerne igen, heller ikke denne tur gav noget & vel tilbage i havnen druknede vi vores sorger med nogle øl, vi satte os op i klubhuset hvor snakken gik omkring fiskeri, både & andet, vi faldt ind i snakken & inden vi fik set os om var det midnat, folk begyndte så småt at falde fra & gik til køjs i deres både, til sidst var vi kun en lille håndfuld personer tilbage, vi snakkede & fik nogle drinks samt nogle flere øl & vi var efterhånden ved at være lidt snaldrede, vi kom i seng ved 4 tiden om morgenen & faldt i søvn med det samme. Jeg vågnede med et sæt omkring kl. 8:00 ved at der blev snakket, først var jeg ikke helt klar over hvor jeg var men kom så efterhånden så meget til mig selv at jeg kom i tanke om turen til Vive, jeg havde lidt ondt i håret, måske skyldtes det at jeg havde røget for mange cigaretter dagen før, det kunne jo da ikke være fordi jeg havde drukket for meget ;-)
Vi fik morgenbrød & begyndte efterhånden at føle os som mennesker igen, vi stævnede ud ved 9 tiden, der var overskyet & køligt men vinden havde lagt sig en hel del i forhold til dagen før, ved 10 tiden begyndte solen at skinne igennem skyerne & i løbet af en lille halv time var der nærmest skyfrit, hvor var solcreamen nu? Oppe i bilen selvfølgelig! Vi var for dovne til at sejle tilbage til havnen efter det så vi måtte klare os uden, vi sejlede hele dagen uden et eneste hug, på vej hjem mod havnen kom vi til at område hvor vandet nærmest kogte rundt om båden, det var hornfisk i store stimer, de huggede bare ikke, vi prøvede kastefiskeri med diverse blink & woblere & havde kun 1 seriøst hug, med den slap med det samme igen, til sidst kunne vi ikke holde varmen & solen ud længere & bestemte os for at gå i havn, eneste fangst på turen var tømmermænd & solskoldning :-(
Men turen har været hyggelig & det bliver helt sikkert ikke sidste gang vi detager i nogle af JSK's ture, hyggen til "after trolling" er helt unik & noget af det bedste ved det hele, så pyt med at vi ikke fangede noget, vi kom trods alt hjem med en god oplevelse + vi slap for at skulle gøre fisk ren & båden var ikke blevet fyldt med skæl.
Se billeder fra turen her.

Grenå d. 12/9 - 2009
Vi satte båden i, i lystbådehavnen ved 6 tiden & sejlede ud for at trolle ude på det dybe vand ved sejlruten øst for Grenå, men da vi var kommet halvvejs opdagede vi at tågen bredte sig, nu er der ikke radar i båden så vi bestemte os af sikkerhedshensyn for at sejle væk fra den til tider temmelig traffikerede sejlrute & tættere på land, vi prøvede at finde nogle torsk ude på Naveren men uden held, vi trollede ned mod Glatved, på turen fangede vi ca. 8 - 10 hornfisk samt 3 fjæssinger, det var lidt mærkeligt da de alle blev taget max. 1 meter under overfladen over 25 - 30 fod vand, jeg troede at det var en bundfisk????? Senere sejlede vi op til Fornæs for at trolle op langs kysten, vi havde flere gode hug af hornfisk men de slap igen, vi fangede en enkelt makrel på 7 - 800 gram, en tyk lille raket, men det begyndte efterhånden at blæse op så vi bestemte os for at fiske til kl. 15:00 & så ellers hive kuglerne op & gå i havn, vi havde haft en dejlig dag med sol & til tider næsten vindstille så vi klagede ikke.

Hanstholm d. 19/9 - 09
Vi startede turen fra Viborg kl. 4:30 om morgenen, vi fik fyldt begge 25 L. tanke med benzin til båden & bilen fik en hel tank diesel, så skulle vi være sikret med brændstof til turen. Vi havde meldt os til turen som var blevet til via forumet på JSK's hjemmeside & aftalen var at vi skulle mødes på Q8 tanken ved Hanstholm kl. 6:30 hvor der ville være mulighed for at betale for slæbested & proviantere til turen, vi ankom kl. 6:20 & inden kl. blev 6:25 var vi 4 både på tanken. Vi kørte ned til slæbestedet da alle havde fået provianteret & tanket, men der var kø ved rampen så vi ventede til der var ved at falde lidt ro på, det gik fint med at få båden i vandet & så skulle vi ellers af sted til revet, vi fik at vide på vhf'en at vi skulle starte ude på vraget "Herman Krone" så vi fulgte bare efter Off Duty derudaf, men pludselig fik vi øje på en af vores klubkammeraters båd som lå stille ude på vandet, der var motorproblemer, Off Duty sagde at vi bare kunne fortsætte på samme kurs som vi var startet på, så skulle vi nok finde de andre som var startet ud lidt før os, ellers havde vi jo positionen på de ark papir som vi havde fået oppe på tanken, ja tak mand, jeg har aldrig prøvet at taste en position ind på min plotter før, hvordan man gjorde anede jeg ikke, men der var ikke andet for end at se lidt på plotteren & så ellers håbe det bedste, det viste sig nu at det ikke var så indviklet som jeg troede, men nu kom næste problem, autopiloten, den havde jeg jo først lige fået kalibreret & jeg anede heller ikke helt hvordan den virkede, et er at læse en manual igennem flere gange, noget helt andet er at huske hvad man har læst, men som med plotteren, der var ikke andet for end at se lidt på sagerne & så håbe det bedste, jeg fik det da også til at sige bip bip et par gange & vupti så rettede båden ind på den direkte kurs mod Herman Krone, hvad fanden hyler jeg så for, det var jo ikke så svært! Vel ankommet til positionen ved hjælp af mine fine instrumenter, var det nu os der skulle til at bestille noget, vi fik viklet vores pirkestænger ud af hinanden, de var blevet lidt filtret sammen under den bankende, vippende & gyngende sejltur herud, de første par gange vi sænkede pirkene ned til bunden skete der intet, så pludselig mærkede jeg lidt spræller i linen men det stoppede igen, efter 2 løft i stagen var der modstand at mærke, men det var en helt lille 30 - 40 cm. torsk som var kroget i halen, heldigvis var den ikke blevet skadet noget videre så den røg ud igen, gasten havde lidt problemer med sin stang så han lånte min for lige at se om den var bedre, det var den åbenbart, han havde ikke mere end lige sænket pirken ned til bunden før der var fast fisk, det var en ok torsk på 3,5 - 4 kg. som skulle vise sig at blive turens største, efter en del træk over Herman Krone blev det aftalt over vhf'en at tage videre, vi sejlede ud på en af stengrundene lige udenfor Dansk territorial farvand, her var nogle flere vrag som vi prøvede, der var da fisk herude men ikke noget særligt, vi fangede 2 torsk på omkring 2 - 3 kg. & en lubbe på ca. 3 kg, da vi havde fisket et stykke tid herude sammen med Off Duty, Sally II & nogle flere som jeg ikke kender navnet på, var det åbenbart blevet bestemt at sejle videre uden at vi havde hørt det på vores vhf, da vi kiggede op var alle forduftet, det eneste vi kunne se af dem var nogle prikker i det fjerne, vi havde ikke en jordisk chance for at følge med dem da vi var den mindste båd af dem alle & kursen de var sejlet var stik imod bølger & vind, det var ikke så fedt at være efterladt herude helt alene, men vi sejlede stille og roligt ind mod havnen & prøvede nogle af de vrag som var aftegnet på plotteren, det gav nu ikke noget af betydning så vi sejlede ind på lavere vand for at se om der var nogle fladfisk, men eftersom vi ikke havde fået købt nogle sandorm på tanken & kun havde nogle sildefileter som vi kunne bruge som agn, ja så blev det ikke til noget som helst, vi lå bare & drev stille & roligt imens vi nød det gode vejr, solen & en kold Cola fra køleboksen. Vi sejlede ind i havnen & tog båden op ved 15:00 tiden & begyndte den lange tur hjem, der er godt nok kun omkring 100 km. men når man ikke har sovet mere end 1 - 2 timer så kan det skam godt være en hård tur, men det har været fedt at være på det STORE vand i egen båd, det skal i hvert fald prøves igen til næste år.