Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hald sø d. 1/5 2013
Vi var en smuttur på Hald sø efter sø-ørreder, vi sejlede ud kl. 9:00 & fik sat 2 stænger med døde skaller, intet skete, vi krydsede fra nord siden af søen over til sydsiden & kom lidt vel langt ind, så der var pludselig kun 5 M. dybt, jeg roede som en gal for at få skallerne til at gå højere op i vandet så vi ikke fik bundhug, da vi næsten var ude på 8 M. dybde havde vi et enkelt hug, der blev flået ca. 2 M. line af hjulet inden fisken slap igen, vi tjekkede grejet & skallen var væk, nye skaller kom på & vi roede videre langs sydsiden, der skete ikke mere før vi kom op til den lille bugt inden krobugten, her sejlede vi ind for at prøve at kaste med nogle blink, jeg havde et enkelt hug men den slap med det samme igen. Vinden var rimelig hård så vi bestemte os for at ro ind i krobugten for at se om ørrederne var gået herind da der er lavere vand & derfor lidt højere vandtemperatur, vi fik monteret lidt lettere bly foran forfangene så de ikke gik så dybt, men vinden var i vest & vi kunne næsten ikke komme ud af stedet, så til sidst bestemte vi os for at det måtte være nok for idag & sejlede ind til bådpladsen, vi havde fået båden op & pakket bilen kl. 15:00.

Hald-sø d. 19/7 - 2013
En kolega & jeg havde aftalt at vi skulle på geddetur på Hald-sø, jeg har ikke fisket gedder på søen så alt hvad jeg vidste var noget jeg har læst mig til, men ikke desto mindre skulle det prøves. Vi mødtes på rastepladsen kl. 05:00 & slæbte alt vores grej & proviant ned til båden & så var det ellers bare med at komme afsted. Vi har begge investeret i de nye Savagear® "Real Eal", "Alien Eal" & "4Play soft" & de skulle prøves af i dag, vi satte 4 stænger i alt med et mix af alle 3 samt en med skalle for at se om der skulle være en sø-ørred på turen rundt på søen, først roede vi ud til ruinen & drejede nordpå, vinden var kraftig & den pressede os over mod østsiden af søen, intet skete. Vi så en masse fisk der var oppe i overfladen & vende men ingen af dem ville noget som helst. Efter at jeg havde roet en tur rundt i denne ende af søen bestemte vi os for at gå ned mod Dollerup enden, vi tog ned langs siden af inder øen & prøvede så vidt muligt at holde os på over 8 M. dybde da vi havde en ide om at det var i den dybere del af søen vi skulle finde de store gedder, intet skete, vi roede tilbage til den lille vig der er ved indsejlingen til krobugten, nu havde vi været hele søen rundt & det eneste der var sket var at min kolega havde haft et enkelt hug på en 4play med Lipskull som får den til at virke som en wobler, sikkert en aborre, vi så et enkelt sted hvor vandet kogte af aktivitet pga. aborrer som jagede skalleyngel. Inde i vigen fik vi os lige en tissepause & en smøg hvorefter vi mente at vi godt kunne klare en tur i den nordlige ende af søen igen, som sagt så gjort, vi havde meget svært ved at styre båden pga. vinden & valgte til sidst at sejle ind til bådpladsen, nu havde vi fået motion nok for et godt stykke ud i fremtiden & vi havde ikke engang fanget noget. Dagen efter skulle vi ud på pilketur fra Rønnerhavnen & det gik MEGET bedre, men vi havde jo også et ego der trængte til et boost ovenpå denne tur. Turen til Rønnerhavnen kan i læse om på side 2 af siden "fisketure 2013"
D. 26/7 - 2013
Vi har nu indfanget skaller nok til de næste 8 - 10 ture efter sø-ørred, skalle fangsterne er blevet gjort på stang med flåd & mikrokroge med orm som agn, der er desuden også blevet fanget skaller til 4 åleture, alle skallerne er fanget Mandag, Onsdag & Fredag i uge 30.
Hald sø d. 3/8 - 2013.
Jeg har i de 3 sommerferie uger arbejdet om dagen, jeg arbejder normalt aften eller nat, nu skulle vi så tilbage til nathold & skulle derfor have skiftet rundt, derfor syntes konen at det kunne være en god ide at tage ud & fange ål, så fik jeg jo skiftet rundt på dag & nat i løbet af no time, jeg syntes også selv at det var en fantastisk ide. Kl. 21 aftalte Gert & jeg at mødes nede ved båden & så ellers komme om på vores sædvanlige plads, orm har været svære at få fat i pga. den tøre måned vi har haft, vi medbragte derfor også 3 poser med småskaller. Vi fik båden ankret op med 3 ankre da vi ankom til pladsen, 2 stk. 4 kg. i hækken & et 6 kg. i stævnen, på den måde kommer vi til at ligge helt stille & grejet bliver betydeligt lettere at styre, vi havde medbragt 10 håndliner med prop & 3 stænger til skallefiskeriet, vi fik hurtigt søsat alle linerne & fangede lidt aborrer & skaller til at starte med, men da der var ved at være mørkt begyndte ålene at røre på sig, fra kl. 23:00 til kl. 2:00 havde vi stort set ikke et ledigt øjeblik, ålene huggede hele tiden & vi havde nok at se til, vi endte med 17 ål i spanden fra ca. 200g. op til godt 1 kg. Vi kunnne tydeligt se at skallerne var dem der fangede bedst, vi fiskede med orm på håndlinerne & skaller på stængerne, af de 17 ål blev de 10 taget på 2 af stængerne med skaller, 1 stang fangede intet, de sidste 7 ål blev fanget på de 10 håndliner så statistisk set var skallerne totalt overlegne + ålene som blev fanget på skaller var også de største, vi fangede desuden 4 små strikkepinde som alle blev genudsat, de blev alle taget på orm. Nu kan man jo så diskutere om det er moralsk forkert at fange ål da de er på listen over truede dyrearter, men de er ikke blevet fredet endnu & det er nok ikke vores fangster der er den største trussel mod ålen, i Japan fanger de i tonsvis af glasål som de spiser med stort velbehag uden skrupler af nogen art, det var jo nok på sin plads at sætte ind her i første omgang. Nå men det var et sidespring, tilbage til vores fisketur. Da der blev lyst pakkede vi grejet sammen & riggede om til dørgning med døde skaller efter sø-ørreder, vi tog lige en hurtig tur ind til land for at tisse af & strække ben efter 7 timer i båden. Vi trak rundt med vores skaller indtil kl. 7:30 men intet skete & til sidst sejlede vi tilbage til bådpladsen & fik tømt båden for alt vores grej, der kom på et tidspunkt i løbet af natten nogle store flokke af mikro fluer, især når vi havde lys tændt for at tjekke grej, disse fluer lå overalt i båden fordi de blav fanget af duggen på glasfiberen, båden lignede jeg ved ikke hvad, der var blod fra ålene, fluer & jord overalt indvendigt i båden så vi bestemte os for at få den gjort ren, den fik 5 spande vand hældt ud over sig & så blev der eller øst fluer & vand ud af båden, da det var gjort blev den tørret over med en åleklud som ikke havde været brugt, den kom faktisk til at se helt hæderligt ud igen, den er ikke blevet gjort ren siden den kom ned til hald sø så man kan ikke sige at jeg er alt for pernitten med denne båd.
Åletur d. 24-25/8 - 2013.
En kollega & jeg har i flere år snakket om at han skulle med på en tur efter ål, vi havde derfor aftalt at det skulle være nu i denne weekend. Lørdag ringede jeg så til Gert for at høre om han ville med, det ville han gerne så vi aftalte at mødes nede ved båden kl. 20:30, vi fik hurtigt grejet slæbt ned til båden & fik båden slæbt ud i søen & sejlede om til vores faste fiskeplads efter ål, det var første gang vi prøvede at være 3 mand i båden & det gik faktisk meget bedre end forventet, min kollega havde medbragt et folde sæde & han sad som en konge oppe i stævnen af båden, jeg sad selv i midten & Gert sad bagerst. Vi fik smidt ankrene lidt længere fra land end vi plejer, mest fordi vi havde 3 ekstra stænger med i dagens anledning, alt grejet kom i vandet & så var det ellers bare med at vente på at ålene begyndte at hugge, det tog sin tid denne gang, måske fordi der var aftagende fuldmåne, den lyste så kraftigt at vi næsten kunne se alt vores grej rundt om båden, men ved 0:30 tiden fangede vi den første ål, en rigtig fin ål på ca. 500g. lidt efter endnu en på samme størrelse, kl. 1:30 havde vi fået 3 stk. i spanden, natten gik med at snakke & hygge os med fiskeriet, lidt drillerier blev det også til & da vi stoppede fiskeriet ved 6 tiden om morgenen havde vi fået 13 ål i spanden. Hans-Henrik som min kollega hedder, fangede en rigtig fed ål, han vejede den efter hjemkomst til 970g. han stod desuden for flest fangede ål i løbet af natten & fangede de 4 største, så alt i alt tror jeg roligt at man kan sige at han fik sig en god oplevelse. Det sjoveste ved denne nat sammenlignet med sidste gang vi var afsted er at, de store ål fra denne tur er taget på orm lige bortset fra den største som tog en skalle på omkring 8-10 cm. de andre ål som blev taget på skalle var kun almindelige halvpunds ål. Se billeder fra turen her.
Fredag d. 25/10 - 2013.
Jeg ringede til Gert for at høre om han havde tid til en hurtig tur på søen efter sø-ørreder, han sagde ja & jeg pakkede bilen i ekspresfart, en halv time senere var jeg nede ved båden med grejet & gik så småt igang med at rigge stængerne til med Hald-sø riggene så de var klar til vi kom på vandet, Gert ankom & vi fik båden hevet ud i vandet & pakket grejet, vi havde ikke mere end nogle få timers dagslys tilbage så vi skulle have lidt fart på for at kunne få en tur ud af det, vel ude af krobugten fik vi sat skaller på riggene & så sat stængerne, der skete bare intet, jeg havde medbragt 2 sideplanere for at vi kunne prøve at trække agnene lidt ud fra bådsiden, måske det kunne hjælpe på huglysten, men der skete stadigvæk intet, vi nåede næsten ned i den modsatte ende af søen hvor vi skiftede "motor" der var koldt & vi havde derfor en del tøj på & det er ikke så smart når man skal ro, tøjet kommer til at skave i armhulerene, jeg havde roet indtil nu & Gert overtog årerne, jeg tjekkede skallerne på begge stænger & vi vendte båden rundt & begyndte at ro tilbage af samme vej som vi var kommer herned, vi så en god sø-ørred springe ca. 30 meter bag båden så vi vidste at de var i området, men de ville intet i dag, da der var ved at være halvmørkt var vi også ved at være i land ved bådpladsen, dette bliver sikkert den sidste tur på Hald-sø i år, sø-ørrederne er fredet fra 1 November - 31. Marts så vi fik ingen sø-ørreder med hjem i år, men vi prøver selvfølgelig igen i 2014.