Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hald - sø d. 20/5.
Gasten ringede d. 18/5 for at høre om vi ikke skulle have en lille tur på Hald-sø en af dagene i weekenden, jeg skulle lige finde ud af hvordan vejret ville blive så ville jeg give besked, Søndag var den dag der passede bedst for mig men vejret så ikke for lovende ud, der skulle blæse 5 - 10 m/sek. det betyder en del hvor vinden kommer fra & især når man skal ro rundt i søen, jeg måtte meddele ham at det ikke så godt ud så vi aftalte at det måtte blive weekenden efter, da vi kom frem til Søndag d. 20/5 så det slet ikke så slemt ud som lovet så jeg ringede til gasten for at høre om han havde tid til en hurtig aftentur, kl. var på det tidspunkt 16:00, han meddelte at det kunne vi godt, kl. 17:30 sejlede vi så ud. Vi roede stille & roligt ud af Krobugten hvor der er for lavt til dørgning & imens fik jeg rigget stængerne til så vi kunne fiske med skaller efter sø-ørreder, en såre simpel rig med et kuglebly på hovedlinen med en blinklås i enden, i denne blinklås sættes et stykke line på 50 - 100 cm. med 2 trekroge på, trekrogene sidder med en afstand imellem sig på ca. 5 - 7 cm. den første trekrog sættes igennem undermunden & op i hovedet på en død skalle på ca. 10 - 12 cm. længde, den nederste trekrog sættes fast i kroppen så skallen slår en bue når linen er stram, på den måde kommer skallen til at rotere i vandet når den trækkes efter båden, vi riggede 2 stænger til med skaller & fik dem søsat, efter en lille time var der hug på den ene stang, det var en sø-ørred på lige omkring målet, den gav en god fight på det lette grej & vi kvitterede med at genudsætte den så den kunne blive større. Vi roede videre i godt en time inden der skete mere, denne gang var der virkeligt hug på stangen, den krøllede totalt sammen & linen sprang, hvad det var & hvor stort finder vi desværre aldrig ud af. Vi fik stangen rigget til igen & søsatte en ny skalle, vi skiftede samtidigt skallen på den anden stang da den havde sat på krogene siden vi søsatte stængerne første gang, efter endnu en lille times tid var der lidt pilleri ved den ene af skallerne, jeg hev hurtigt lidt line ind i båden & slap det så for at simulere et spinstop, der blev rykket lidt kraftigere i linen & jeg gav modhug med det samme, gasten fik stangen da jeg havde landet den første ørred, nu var det hans tur & hvilken fin ørred, den vejede 1,5 kg. & gav en rigtig fin fight. Det var efterhånden begyndt at småregne så vi gav lige fiskeriet en lille time mere inden vi pakkede sammen & roede ind til bådpladsen. Billede af sø-ørreden kan ses Her.
Hald-sø d. 28/5 - 2012
Vi tog endnu en eftermiddags/aften tur til Hald sø for at se om vi kunne nå at få fat i et par sø-ørreder, vi roede ud ved 16 tiden & fik søsat et par stænger med skaller, der skete intet de næste 3 timer, det blæste en hel del fra vest hvilket er en meget dum retning på Hald-sø, næsten uanset hvor man befinder sig på søen så er der vind, der blæste helt op til 10 - 15 m/sek, vi prøvede at ankre op for at kaste med nogle blink & spinnere i en times tid, men det gav heller ikke noget, vi roede derfor videre med skaller trækende efter båden, vi havde ikke sejlet mere end 100 - 200 meter før der var hug på den ene stang, en rigtig fin sø-ørred på omkring de 1,5 kg. Vi satte en ny skalle på & roede tilbage til samme sted igen & minsanten om ikke vi havde hug endnu en gang, men den blev desværre ikke hængende & skallen var væk da vi fik stangen hevet ind, en ny blev monteret & igen gik vi over samme sted, igen blev der pillet ved skallen men meget forsigtigt, da det hold op med at hugge hev vi ind for at se til skallen, den var totalt ødelagt så vi monterede en ny igen & satte grejet, vi gik over samme plet igen & denne gang skete der intet, kl. var nu ved at være 21:20 så vi blev desværre nødt til at hive grejet & sejle ind, båden var oppe & tømt for grej præcis kl. 22:00, men vi havde haft en rigtig god dag på søen endnu en gang, klik på billedet herunder for at se det i stort format.
Jeg har taget lidt billeder af det jeg kalder Hald-sø riggen, det er den vi bruger til fiskeriet efter sø-ørreder, men den kan selvfølgelig også fange store gedder & abborer, klik her for at se billederne.
Søndag d. 2/9 - 2012
Vi søsatte båden lidt over 8 om morgenen, målet var at se om vi kunne finde en sø-ørred eller nogle store abborrer, vi sejlede rundt i hele den store & dybe del af søen, intet skete, vi så flere store fisk som var oppe i overfladen & vende, sikkert store brasen & enkelte gedder, vi så også flere sø-ørreder som sprang højt ud af vandet så vi vidste at de var i området, vi fiskede med henholdsvis 5 & 10 gram blybelastning på stængerne hvilket vil sige at de fiskede imellem 3 & 8 meters dybde, vi skiftede skaller med jævne mellemrum men lige lidt hjalp det, vi prøvede at skifte til woblere for at se om vi kunne lokke en gedde til hugget, men de ville heller ikke noget, vi prøvede at spinne fiske efter abborrer men lige lidt hjalp det, vi roede hele søen rundt men fandt ingen fisk der ville noget som helst, vi tog båden op igen ved 17 tiden.