Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Hald-sø d. 28/7 2011.
Første tur i egen båd på Hald-sø, jeg har været på venteliste i 12 år & 9 måneder for at få en plads, nu er ventetiden endelig ovre & den nyindkøbte robåd til fiskeriet på Hald-sø skulle ud på sin jomfrutur, først skulle båden slæbes ned til søen, lettere sagt end gjort, den var sku temmelig tung, den er opgivet til 100 kg. men den vejede helt sikkert mere end det, vi var 2 voksne mand om at få den af traileren & det var ikke let, jeg ved af erfaring at jeg kan løfte omkring 50 kg da jeg har arbejdet i et byggemarked hvor jeg kørte varer ud, heriblandt betontrappetrin som vejer 47 kg. stykket, men vi kunne ikke løfte denne båd, heldigvis kom der en far & hans 4 sønner som skulle fiske natten igennem, de hjalp os med at få båden ned til søbreden, vi takkede mange gange for hjælpen. Vi fik monteret årerne, de bliver skruet fast i åregaflerne hvilket egentligt er lidt smart, så kan man slippe dem uden at de falder i vandet. Efter at årerne var monteret kunne vi pakke båden med alt vores grej & så ellers komme ud på søen. Vi startede med at dørge efter søørreder med døde skaller, vi havde nogle hug men det var Abborer, de fik nærmest vandet til at koge rundt om båden i perrioder men de ville ikke blive hængende på vores kroge. Lige inden det blev mørkt sejlede vi om til en lille vig hvor vi før har haft rigtigt godt ålefiskeri, har smed vi anker, nærmere bestemt 3 ankre, et i stævnen & 1 anker ud til hver side i bagenden af båden så vi kom til at ligge helt stille på samme sted uden at drive fra side til side. Vi fik sat 3 stænger med døde småskaller som var syet på en enkeltkrog, vi satte desuden 6 håndliner med prop & en krog med orm, vi havde lige fået sat alt grejet da der var et hug på den ene stang, det var dog ikke nogen ål men en abbore som fik friheden igen, en ny skalle blev syet på linen & vi ventede på næste hug. Omkring midnat havde vi fanget 3 ål, en god stor tyk en & 2 såkaldte halvpunds ål. Der var god aktivitet på stængerne med småskallerne, men mange af huggene blev ikke kroget, det var mere sparsomt med hug på håndlinerne, men vi fangede da nogle stykker ind i mellem, på et tidspunkt gik den ene prop under & vi fik givet modhug, der var god modstand i den anden ende af linen & det var en ål, en stor en oven i købet, anslået vægt omkring 1 kg. vi endte op med at have fanget 11 ål, 2 af dem blev genudsat da de var for små, vi fik brugt 17 skaller på 5 - 7 cm. 3 af ålene blev røget & resten blev renset & flået så de er klar til at blive stegt når vi har nok til en god middag. Da det blev lyst kastefiskede vi med blink & spinner for at se om vi kunne få fat i nogle store abborer men uden held, vi fik kun 2 stk. på omkring 200 g. de fik begge friheden igen, vi var tilbage ved bådpladsen ca. kl. 8:00 efter en hel nat i egen robåd, en rigtig fed fornemmelse & noget helt andet end det fiskeri vi er vandt til, vi skal snart have en tur mere. Se billeder fra turen her.