Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Her er en beskrivelse af vores grej, både det grej vi har haft & det vi efterfølgende har anskaffet, enten som erstatning for det gamle eller noget vi bare syntes at vi ikke kunne leve uden, vi skifter jo lidt ud i grejet hele tiden så der kan måske godt gå et stykke tid inden der kommer en bedømmelse af de nye ting, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at holde grejsiderne opdateret.
Brug knapperne herunder for at gå til de forskellige sider om grejet.
Cannon Uni-Troll 10 HS Downrigger.
Vi har brugt vores downriggere både ved Bornholm, op langs Fornæs Fyr, Randers fjord & Mariager fjord, i fjordene & ved Fornæs bruger vi kun 5 kg. lodder som jeg personligt syntes er de mest behagelige at bruge da de ikke er så hårde at hive op igen, men ved Bornholm bruger vi 7 kg. lodder, mest pga. de store dybder som vi fisker på & så også fordi vi stacker flere stænger på samme downrigger. Cannon Uni-Troll er en manuelt betjent downrigger, det kan godt være hårdt at bruge denne type dowriggere på Bornholm, da et 7 kg. lod i sig selv er tungt, men de bliver endnu tungere at hive op når der så også er bølger & lodderne skal hives op fra 120 fods dybde flere gange på en dag, så kan man godt få lidt lange arme. Cannon downriggeren fungerer på denne måde: Når håndtaget drejes mod uret, så løsnes bremsen så loddet begynder at synke mod bunden, alt efter hvor meget man løsner bremsen synker loddet langsomt eller hurtigt, en metode vi selv har brugt meget for ikke at loddet skal synke for hurtigt, er at holde en hånd på spolen med stålwire & derved kontrollere synkehastigheden, man skal passe på ikke at holde for løst på spolen lige når man løsner bremsen, man kan godt komme til at løsne den for meget så lodet synker meget hurtigt & når man så endelig bremser spolen, så brænder man fingrene pga. friktionsvarmen, når loddet er i den ønskede dybde så drejes håndtaget med uret indtil downriggeren kan holde loddet i den forudbestemte dybde, spænd ikke bremsen for meget da downriggerloddet kan komme til at hænge fast i et eller andet på bunden, det skal helst være sådan at wiren kan trækkes af spolen i sådanne tilfælde, så kan man nå at tage farten af båden & bakke tilbage til sit lod som hænger fast, hvis bremsen er for stram kan wirren springe eller i værste tilfælde kan dowriggeren blive rykket i stykker eller måske ligefrem helt blive rykket af beslaget, hvis det sker, så har man ikke kun mistet en downrigger, de stænger som står i downriggerens stangholdere vil også være mistet, man kan simpelthen ikke nå at gøre noget som helst, det ene øjeblik kører det bare derudaf & det næste øjeblik har man mistet grej for flere tusinde kroner. Vi havde et uheld i 2009 i Randers fjord, i et uopmærksomt øjeblik hvor vi var lidt for fikseret af at kigge på ekkolodet & trykke på dets knapper kom vi for tæt på en af kostene & det ene lod blev hængende i den øverste kost, men ved at bremsen ikke var strammet helt op lykkedes det os at opdage fejlen pga. de mange lyde der pludseligt kom fra downriggeren, vi fik stoppet båden & sat den i bakgear så vi kunne komme tilbage til kosten & få loddet viklet ud, så det eneste der led overlast var vores ego, det var en noget flov fornemmelse at ligge der midt i det hele & være til offentlig skue for alt & alle som befandt sig i nærheden. Af skade bliver man klog men sjældent rig. Jeg har netop solgt disse downrigger her i begyndelsen af 2012.


Scotty Pro Pack 1116 EL downrigger.
Har lige købt disse downriggere i 2012 & det er super lækkert at endelig have el. Vi har haft vores første tur her lige op til påskeferien 2012 med disse downriggere & alt har virket som det skulle. Måden de virker på er så såre simpel at det kan alle finde ud af, man sænker loddet ved at hive i et håndtag som sidder lige under den vandrette spole med wirren, jo mere man hiver i håndtaget jo hurtigere sænkes loddet, når man vil have det op igen trykker man på en grøn knap, downriggeren kører så loddet op indtil man slipper knappen, man kan også dreje kransen omkring den grønne knap med uret over på AUTO, så kører downriggerne loddet op indtil der kommer nogle stoppere på linen som løber igennem et hul lige under knappen, disse stoppere slår imod kanten af hullet & derved bevæges den klods som den grønne knap sidder på ind mod downriggeren, denne bevægelse får downriggeren til at stoppe & slå knappen ud af AUTO, stoppere er nogle små aflange perler af plastik som monteres efter eget valg på downrigger linen. Efter bare denne ene tur er jeg helt solgt, jeg kommer ALDRIG over på manuelle downriggere igen, aldrig nogen sinde om så helvede fryser til & det begynder at sne grønt.


Stangholdere.
Cannon rørstangholder med dæksmonterings beslag, jeg har 4 stk. af dem som jeg selv har importeret fra USA da Dolleren var i lav kurs, prisen ligger på omkring 800 kr. stykket her hjemme, jeg købte 6 for 1700 kr. + told & moms på 880 kr. så jeg har betalt 430 kr. pr. stk. 2 stk blev solgt sammen med den gamle båd så jeg har nu 4 tilbage som er monteret på hjemmelavede beslag på siden af båden, stangholderen kan vippes 180º & drejes 360º hvilket gør at den kan drejes & justeres så stænger med sideplanere ikke kommer i karrembolage med hinanden, den er lavet i et meget holdbart komposit (plast) materiale & har krydspind i bunden så stænger med krydspinds bund dub ikke drejer i stangholderen, vi bruger dem til sideplaner & dipsy stænger.

R-A-M rørstangholdere, jeg har lige købt 2 stk. af disse stangholdere ved Herning Trailer & både i Sunds, stykprisen er 712 kr. 2 stk. for 799,- et tilbud som simpelthen var for godt til at lade gå fra sig, i design & fuktionalitet ligner de Cannon rørstangholderen, de er dog lavet i Alluminium & har total trinløse justeringsmuligheder da ledet er en kugle som stangholderen rotorer på, en klemme strammes omkring kuglen i den ønskede stilling & skulle gerne blive i denne stilling, jeg har ikke fået dem monteret endnu & har derfor ikke fået dem prøvet af, så jeg kan ikke sige det helt store omkring brugervenligheden eller om de kan holde positionen når der kommer en stang med belastning i dem, det må jeg vente med at give en bedømmelse af til efter vi har været ude på tur.
Synes godt om
på Facebook