Synes godt om
Medlem af
JYSK  SMÅBÅDSFISKEKLUB
Møn d. 21 - 23/3 - 2016.
Jeg havde igennem flere uger gået & finpudset grejet, der er blevet monteret fletline på 4 af mine sideplaner hjul, grunden til dette er at jeg har købt 6 stk. Waterwolf kameraer, en ting er at man ind imellem mister noget endegrej, men noget helt andet er at miste et kamera til 1000 kr. hvis linen springer, derfor valgte jeg at opgradere til fletline på de stænger som skal fiske med kameraerne, jeg var så lidt i tvivl om klemmerne på sideplanerne kunne holde fast i den fletline jeg havde valgt, linen jeg monterede er en Surfix Performance Pro 8 i 0,30 mm.
Det ville være lidt træls at komme til Bornholm for så at finde ud af at klemmerne på sideplanerne ikke kunne holde, derfor valgte jeg at tage nogle dage til Møn for at teste det af.
Jeg forsøgte at få en makker med da jeg bedst kan lide at fiske 2 i båden, men jeg havde meget svært ved at finde nogen der havde ferie/tid, derfor blev jeg nødt til at tage turen alene, jeg kørte hjemmefra Mandag kl. 13:00 & ankom til Klintholm B & B kl. 19:20, jeg havde lige lavet et par stop på vejen.
Jeg tjekkede ind på B & B'en hvor jeg havde haft ringet i forvejen for at være sikker på de havde et værelse til mig, jeg fik værelse 5 lige som jeg havde sidste år. Jeg parkerede bådtraileren på B & B'ens parkeringsplads, hægtede traileren fra & kørte derefter en tur ned på havnen for at se om jeg kunne finde nogle af de andre JSK Teams som skulle være hernede, jeg var ikke mere end lige steget ud af bilen før jeg mødte den første, Skiperen fra Manderinanden, vi fik en snak & han fortalte at der var flere både ovre i den fjerneste del af havnen, jeg gik derover & fandt da også Team Freetime & nogle af de andre, men alle folk var som sunket i jorden, så jeg kørte tilbage til mit værelse, her drak jeg en øl & spiste nogle Prince kiks & gik derefter i seng. Vækkeuret ringede kl. 6, jeg fik en hurtig morgenmad, værterne på B & B'en havde været så venlige at de havde sat brød frem til mig, der var pålæg & Juice i køleskabet & hvis jeg ville kunne jeg lave kaffe, det er sku fin service syntes jeg. Jeg kørte ned i havnen & fik betalt for brug af slæbested, pakkede båden med alt mit medbragte gear & fik søsat båden, bilen & traileren blev parkeret & jeg tøffede ud af havnen, jeg satte kursen mod Kondomet hvor jeg ville starte fiskeriet, jeg riggede grejet til afterhånden som jeg satte det, jeg fik sat alt grej & nåede også at sejle hele vejen over kondomet uden at noget skete, der var en hel del ålegræs i vandet & jeg tjekkede grejet for hver time, ved 10 tiden hev jeg alt grej ind & sejlede ud til møllerne, lige på kanten af 40 meter kurven, her var ca. 40 andre både, jeg satte grejet igen & sejlede langs 40 meter kurven sydpå, der skete ikke meget, så efter et par timer hev jeg grejet & sejlede nordpå, jeg satte grejet igen helt oppe ved møllerne, her var flere fødefisk end jeg havde set tidligere så jeg blev i området, grejet blev tjekket hver time for græs, efter et af disse tjek huggede en laks imens jeg var ved at sætte grejet igen, jeg havde lige sat 2 sideplanere & de 2 på riggen i styrbords side & var igang med at sætte den første sideplaner i bagbords side da der pludseligt lød et hvin fra hjulet på den ene sideplaner stang i den anden side af båden, jeg fik hurtigt rydet alt grejet igen så der kun var den stang med laksen på tilbage, jeg satte motoren i frigear & fik laksen fightet ind til båden, nu kom det svære, jeg skulle jo selv både fighte & nette den, det har jeg ikke prøvet andet end 1 gang tidligere, men det gik nu egentligt fint, den kom i nettet i første forsøg & jeg fik den op i båden.
Den så lidt sjov ud, den var 88 cm. lang, men vejede ikke mere end 5 kg. Jeg satte grejet igen & denne gang fik jeg sat det hele, jeg havde markeret stedet da den huggede & gik over positionen flere gange uden at noget skete, der skete faktisk ikke noget før jeg så småt var begyndt at trolle ind mod kondomet, ved 16 tiden gik den nedderste stang på riggen, den havde 3 minutter før hugget faldt stået i 90 fod, men jeg havde lige hevet den op i 80 fod fordi der blev lavere.
Laksen havde travlt med at komme til overfladen efter den huggede & på sin vej op tog den lige 2 andre blink med sig, det gav en del kaos da blinkene hang fast i linen på den stang med laksen, jeg fik det dog kludret ud & begyndte at rydde det øvrige grej, men 5 minutter efter stod laksen af, jeg kiggede lige op på stangen & så at den pludselig rettede sig op & laksen var væk. Jeg fik sat grejet igen & sejlede indad mod kondomet uden at der skete mere, ved 17 tiden hev jeg grejet for sidste gang & sejlede med 20 knob ind til havnen.
Vel i havn fik jeg hevet båden op, fik et par ristede hotdogs ved den lokale pølsemand, fik en snak med flere forskellige fiskere som stod & riggede deres åde af efter fiskeriet, heriblandt mødte jeg Kristian Carøe som jeg har skrevet lidt frem & tilbage med via Youtube, Kristian laver nogle rigtigt fine film som han ligger op på youtube, det var hyggeligt endelig at snakke sammen. Det blev meget sent inden jeg kom fra havnen, jeg tjekkede vejrudsigten for onsdag & da den ikke så alt for positiv ud bestemte jeg mig for at rigge alt grejet af & pakke det i bilen, så jeg var klar til at køre hjemad så snart jeg havde fået morgenmad. Det var ellers planen at jeg skulle have fisket tirsdag & onsdag, men som det så ud med vejret så blev det kun til fiskeri tirsdag. Men min fletline til sideplanerne kørte super, så jeg tror nok at det skal blive godt på Bornholm i uge 16. Turen hjem gik stille & roligt, det er nu rart at køre hjem når man er vel udhvilet.
Bornholm d. 17 - 24/4 2016.
Jeg havde igennem de forregående 3 uger op til turen gået & finpudset grejet så jeg var 100% sikker på at alt var som det skulle være, men ca. 1 uge før vi skulle afsted begyndte jeg at få en mærkelig fornemmelse i kroppen omkring dette års tur, jeg kan ikke sige noget om hvad det var der gjorde det, men fornemmelsen sad dybt i mig & jeg var knap så entusiastisk omkring turen, men afsted skulle vi. Vi fik pakket alt i bilen & turen mod Køge begyndte, jeg havde ikke fortalt min kone om min underlige fornemmelse, men et eller andet skulle tiden til Køge bruges på & jeg fik nu fortalt hende om det, hun sagde at hun havde kunnet mærke på mig at der var et eller andet som ikke var som det plejede & efterhånden som vi snakkede det igennem kom jeg frem til at det sikkert var pga. at jeg havde været på turen til Møn & den værste laksefeber derfor havde lagt sig. Det blæste en del & da vi kom til Lillebæltsbroen var der kø, køen skyldtes at en kasse trailer var hoppet af anhænger trækket på en personbil, traileren stod i det yderste spor & bilen holdt parkeret i det inderste spor, vi var ikke mere end lige kommet over midten af broen før vi i de modkørende spor kunne se at en trailer lå på siden & bilen som havde trukket den holdt med snuden imod kørelsretningen, der var en kø på flere km. Det rev nu også en del i mit vogntog så jeg satte farten lidt ned så vi ikke blev de næste, men nu begyndte jeg så at frygte storebæltsbroen skulle være lukket pga. blæsten, vi kom over Fyn & kørte uden problemer over storebæltsbroen, vindretningen gik mere med os end på tværs af broen så alt forløb uden problemer & vi ankom i god tid til Køge. Færgen ankom til tiden & vi kom tidligt ombord, vi fik vores kahyt & gik op for at få lidt at spise, vi havde taget et par madpakker med hjemmefra. Vi spiste & jeg greb derefter en øl & gik ned for at snakke lidt med nogen af de andre fra JSK som var med på overfarten, vi snakkede lidt om turen, gamle dage & hvad vi ellers kunne finde på, imens drak jeg min øl som skulle hjælpe mig med at falde i søvn, jeg er normalt ikke god til at sove på disse overfarter, jeg tog mig en enkelt smøg inden jeg gik til køjs & faldt for en gangs skyld i søvn. Vækkeuret ringede kl. 5:00 så vi lige havde lidt tid til at komme os inden vi skulle køre af færgen, turen over Bornholm til Gudhjem gik problemfrit, vel fremme på campingpladsen fik vi parkeret i vejsiden som anvist & gik ned i det store fælleskøkken hvor Allan (camping fatter) stod klar med morgenbrød som efterhånden er en fast tradition, derefter fik vi tjekket ind & vi skulle bo i hytte 37, vi fik tømt bilen for alt det der skulle ind i hytten, gasten skulle ankomme med flyet fra Karup ved 10 tiden så ved 9 tiden smuttede jeg afsted efter ham. Der var lovet blæst de første 3 dage så udsigten til at komme på vandet var ikke for god, så søndagen gik med at finde os til rette i hytten & sparke dæk sammen med de andre fisketosser. Mandag kunne vi komme på vandet i nogle timer, men der var nu temmelig oprørt vand derude så i de 3 timer vi fik på vandet sejlede vi kun rundt med 2 stænger på hver downrigger, der var ikke vejr til at få sat sideplanere. Tirsdag blæste det helt op til 12 - 14 m/s så dagen blev brugt på at køre lidt rundt på øen sammen med konen imens gasten gik rundt derhjemme & kedede sig, det er en af ulemprene ved at have en bil på pappegøjeplader. Til skippermødet tirdag aften faldt vi i snak med Kent Morel fra Team No-Luck & blev inviteret op i hans hytte for lige at smage en speciel mørk rom, lige som vi skulle gå fik jeg sagt til Kent at jeg gerne ville med ham ud at fiske engang, mest for at se hvordan han satte grejet da jeg ved at han kan få det sat så han ken dreje båden på en tallerken, en bedrift jeg endnu ikke har fået styr på, han sagde at vi da bare kunne komme med ham ud næste dag, han havde tilmeldt sig en konkurrance ved navn Check Point Trolling Cup & skulle alligevel bruge en gast eller 2, vi takkede ja da vejret ikke så ud til at være helt godt i en båd af vores størrelse & aftalte at mødes på havnen i Nexø kl. 6:00 næste morgen. Gasten & jeg stod op kl. 5:00, gasten fik varmet vand til hans kaffe, jeg pakkede en pose med nogle colaer & vi drog afsted. Jeg havde i løbet af natten fået tiltusket mig den ondeste forkølelse & hovedet var totalt fyldt med snot & gjorde ondt som bare fanden, men da vi først ankom til Nexø havn & mødtes med Kent var det heldigvis ved at fortage sig så dagen blev tålelig, vi fik båden søsat, riggede lidt om på grejet efter anvisning fra Kent & sejlede ud af havnen ved 7 tiden, man måtte ikke starte før at der var blevet afholdt skippermøde, hvilket skete på VHF'en. Kent har en af de fedeste både jeg har været ombord på, 21,5 fod lang med 2 stk. 115 hk. Yamaha motorer, da vi kom uden for havnen blev de 2 motorer lukket op på 60% & turen gik sydpå for lige at se hvordan bølgerne var nede ved Dueodde, men de var 3 meter høje så det opgav vi hurtigt, vi sejlede tilbage til et område kaldet lillehjørnet & satte grejet, kl. var vel ca. 7:45, Kent kører meget efter vandtemperatur & sejlede rundt i området for at finde fødefisk & varmere vand, på et tidspunkt begyndte temperaturen i vandet at stige en anelse & han slog autopiloten fra & styrede båden manuelt, han slog nogle bløde sving & pludselig begyndte den yderste sideplaner i bagbords side at afgive line, det blev ikke flået af hjulet så vi regnede med at det var en mindre fisk der havde hugget, vi fik ryttet det øvrige grej & Kent gav mig stangen med ordene "det er ikke nogen rekord fisk så tag du bare den" jeg spurgte om han var sikker? "Ja, tag nu bare den stang", det gjorde jeg så, jeg syntes nu at der var meget modstand derude, Kent sagde at det var fordi sideplaneren ikke havde udløst, jeg sagde til Kent, det kan jo også være et stort dovent svin af en laks, men det troede han nu ikke, på et tidspunkt spurgte Kent om det bare var sideplaneren jeg stod & kæmpede med, men det syntes jeg ikke at det føltes som om, der var lagt max press på & vi fik til sidst sideplaneren ind til båden & fik den pillet af sammen med snap on blyet som sad 60 fod fra blinket. Motoren var sat i frigear & vi fik laksen ind til bådsiden, vi fik lige et glimt af den inden den gik i dybet, vi skød den til mellem 8 - 10 kg. det store tovtrækkeri startede nu, fisken gik dybt, den gik 150 fod lodret ned mod bunden & Kent farede rundt for at holde fisken bag båden samtidigt med at han instruerede mig i at fighte fisken, sådan stod det på i omking 30 minutter, fisken havde nu været på i godt en time & armene begyndte så småt at syre til, jeg måtte aflaste min venstre arm ind i mellem så der lige kunne komme lidt nyt blod ud i musklerne inden kampen fortsatte, til sidst kom laksen op ca. 20 meter bag båden, Kent greb nettet & sagde at jeg skulle holde stangen lavt i tilfælde af den havde tænkt sig at give den gas igen, laksen surfede på bølgerne ind til båden & Kent fik den i nettet i første forsøg, først her gik det op for os hvor stor den rent faktisk var, Kent fik den løftet fri af vandet, men så havde han ikke kræfter til mere, han fik en hånd & nettet satte sig fast i en stangholder & downriggeren, vi kæmpede på livet løs for at holde laksen i nettet & samtidigt få det frigjort af diverse forhindringer & heldigvis lykkedes det til sidst at få laksen bakset over rælingen, den var stor, rigtig stor, Kent jublede højlydt, jeg sank bare sammen, alt holdt op med at fungere, armene, benene & stemmebåndet, mine hænder rystede, først nu satte adrenalinen ind, jeg har haft gummiben ved flere af de tidligere laks vi har fanget, men slet ikke som det her, jeg døde nærmest, det er en mærkelig følelse man får i kroppen efter sådan en fight, det er noget man skal prøve før man ved hvad jeg mener. Vi kolapsede alle 3 & fik os en smøg efter at vi havde fået laksen ud af nettet & aflivet med et par slag i hovedet, Kent var helt oppe at køre, jeg sad vel nærmest som i trance, vi fik laksen vejet i båden til mellem 17 - 19,5 kg. Kent meldte fangsten over radioen & vi satte grej igen, laksen kom i en stor live well med vand bag i båden så den ikke tabte sig alt for meget inden den skulle vejes ind ved 17 tiden. Der gik nogle timer inden der skete mere, pludselig havde vi en stang der udløste i 60 fods dybde på riggen, den tog line & vi begyndte at rydde grejet, men pluselig var den væk, vi satte grejet igen men der skete ikke mere den dag. Vi hev klumperne kl 16:00 & gik i havn, det havde rygtedes som en steppebrand at vi havde landet en god fisk så der var en del mennesker da vi skulle havde den vejet, der var også en fotograf fra Bornholms tidende tilstede ved indvejningen, laksen blev vejet til 19,56 kg, dens mål var 112 cm. lang & 73 cm. rundt om maven. Der blev kun indvejet 2 laks mere ud over vores så Kent vandt hovedpræmien ved konkurrancen, et instrument fra Garmin. Kent fik desuden lov til at få laksen da han gerne vil have lavet en afstøbning af den, men jeg er også mere end godt tilfreds med at jeg fik lov til at fighte den, det var en kæmpe stor oplevelse. Næste dag kørte vi med vores egen båd til Nexø for at sætte den i & fiske, men da vi ankom begyndte folk at komme ind derude fra, nogen af dem så meget forpinte ud da der var begyndt at komme en del store bølger, så vi droppede det hurtigt igen, jeg blev så fanget af et kamerahold fra Tv2 Bornholm som ville have et interview med mig omkring fangsten af den store laks til 12 nyhederne. Fredag satte vi så båden i, i Nexø, vi sejlede rundt med grejet sat i 5 timer uden at mærke det mindste, men laks har der været, vi havde nogle Water Wolf kameraer på & optagelserne viser at der var laks der kigge på vores agn, som i også kan se ved at klikke HER. Gasten skulle flyve hjem om lørdagen, men der var lovet kanon vejr med fladt vand så jeg bestemte mig for at booke hjemturen om så jeg kunne fiske 1 dag mere, vi havde jo trods alt kun været på vandet i 8 timer sammenlagt i egen båd over hele ugen. Til skippermødet fredag aften blev jeg så shanghajet til at instruere en helt grøn trollingfisker, så vi tog ud i hans båd, det ville være det letteste da det var det han kendte, vi sejlede rundt nede ved bob det meste af dagen uden at mærke noget som helst, men han fik lidt fif i hvordan han kunne sætte grejet så det ikke filtrede sammen. Søndag fik vi gjort det sidste af hytten ren, tjekkede ud & kørte lidt rundt på øen for at få tiden til at gå indtil vi skulle med færgen hjem. Vi kørte fra Gudhjem i høj solskin & 10° varme, midt på Bornholm kom vi ind i et område hvor det sneede & her var kun 1 - 2° varm, da vi kom til Rønne & ventede på færgen var der igen høj solskin & 10° varme, det har godt nok været en underlig Bornholmer tur. Turen hjem fra Køge forregik i regn & sne, men vi kom sikkert hjem. Se billeder fra turen her.
Her er indslaget i 12 nyhederne på Tv2 Bornholm om vores fangst.
Bønnerup d. 19/7 - 2016.
Jeg havde aftalt med en kollega fra Grundfos, at vi skulle prøve at fiske efter fladfisk sammen en dag i sommerferien, jeg har prøvet bønnerup nogle gange før men ikke med det store held, man Lars som min kollega hedder har fisket derude rigtig meget, godt nok for 10 år siden, men han mente at han vidste hvor vi skulle finde dem. Vi ankom ved 7 tiden om morgenen & havde desværre ikke været heldige med at få fat i sandorm på vejen herud, men jeg havde taget Gulp Alive orm med, så kunne vi altid starte med dem & så hente orm når butikken i Glesborg åbnede, det gjorde den så desværre først ved 10:30 tiden, vi fik søsat båden & sejlede ud på ca. 4-7 meter vand & riggede til efter at vi havde kastet anker, vi fik lidt fisk i båden men ikke det vilde, da kl. nårmede sig åbningstid i grejbutikken sejlede vi ind i havn & jeg smuttede til Glesborg efter sandorm, de havde ikke ret mange tilbage da det endelig blev min tur til at blive ekspedieret, men jeg fik da 6 pakker levende sandorm & drønede tilbage til Bønnerup, nu skulle der sku fiskes. Vi sejlede ud igen & gik denne gang næsten til fjellerup, her lå et par andre både for anker, så her kastede vi også anker, fik sat rigtige sandorm på & kastede ud, der gik ikke længe inden vi havde den føste skrubbe i båden, vandet var næsten helt fladt & vi bestemte os for at prøve at drivfiske, det var betydeligt bedre end at ligge for anker, vi endte med 30 fladfisk som kom med hjem, vi havde ca. genudsat samme antal. Bønnerup kan være plaget af fjæssinger i perioder, men vi var åbenbart heldige denne dag, vi havde kun fat i nogle enkelte som alle blev afkroget udenfor båden, jeg havde et Water Wolf kamera på den ene af mine stænger & de optagelser er der kommet en lille video ud af sam kan ses ved at klikke HER. Jeg havde nogle dage før turen blev afholdt, investeret i et nyt kamera som optager 360°, dette kamera legede vi også lidt med denne dag, der ligger et klip som kan ses ved at klikke HER.
Hirtshals d. 23/7 - 2016.
Gert & jeg havde igennem et stykke tid snakket om at vi skulle op til Hirtshals efter fladfisk, vejret skulle blive helt kanon denne dag så vi havde pakket grejet & tog tidligt afsted, vi kørte hjemmefra ved 3 tiden om natten, jeg havde bestilt børsteorm ved Hirtshals Indkøb & betalt 270 kr. via Mobilepay for 6 pakker, jeg syntes at det var dyrt, men hvad gør det når bare de er gode & vi kunne så hente dem når vi ankom ved 5 tiden, de var nemlig blevet lagt ud aftenen før så de var til at få fat i inden butikken åbnede, vi ankom til Hirtshals & vores orm lå hvor vi aftalt ved butikken, båden blev søsat & afsted det gik, vi har vores helt eget spot hvor vi altid sejler hen for at fiske flade, 5 sm. stik nord for havnen er der en sandbanke med nogle rigtigt fine fladfisk, største til dato er 49 cm. på dette spot, vi sejlede ud & tog et drev imens vi fik pakket vores første pakke børsteorm ud & agnet krogene, børsteormene var næsten døde alle sammen, den tynde ende på dem var totalt smattet & klistrede fast i avispapiret så det ikke var til at få løs, lad mig sige det rent ud, de var nærmest ubrugelige. Vi fik fundet drivretningen & søsatte vores rigs, det huggede med det samme, men ikke som vi var vandt til, det viste sig at hele sandbanken var besat af små torsk på 15 - 20 cm. vi flyttede længere østpå for at se om det ændrede noget & vi begyndte da at få fat i nogle rødspætter, men der var langt imellem huggene, fiskeriet var slet ikke som det plejede at være, men der var også en helvedes masse røde alger i vandet, de lå i store plamager & virkede næsten som olie på vandet når man sejlede igennem dem, vandet var helt fladt som et spejl, vi drev nærmest ikke & solen skinnede, men fiskeriet kom aldrig rigtig igang, om det skyltes manglende strøm eller om det var pga. de mange torsk & alger ved jeg ikke, men fiskeriet efter de flade døde totalt ud ved 10 tiden, men da var vi jo næsten også kommet igennem vores 6 pakker ubrugelige børsteorm, vi begyndte at fiske lidt efter nogle makreller, dem var der millioner af over alt herude, vi rensede fiskene efterhånden som de kom i båden & til sidst gad vi simpelthen ikke mere & sejlede mod havn ved 14 tiden, det er nok den korteste fisketur jeg har haft til Hirtshals nogensinde. Vi endte op med 30 makrel, 10 rødspætter & 6 issinger med hjem, største fladfisk på dagen var en rødspætte på 42 cm. Jeg vil klart anbefale at man ikke køber orm på den måde som jeg gjorde, Hirtshals Indkøb kan ikke finde ud af at pakke ormene så de kan holde, vores orm lå i et slukket køleskab natten over & var stort set døde alle som en, hvis man vil tidligt på vandet, så fisk med Gulp alive indtil butikken åbner & sejl så i havn for at hente friske orm, tjek gerne pakkerne i butikken hvis i får færdig pakkede orm udleveret, jeg kan se på Facebook at der er flere der skriver at de har fået dårlige orm som var pakket da de købte dem, bedst & billigst af alt vil være at grave orm selv & det vil vi helt klart prøve på at gøre en anden gang.